Trať ŽSR 191 Humenné- Medzilaborce mesto

437
1
ZDIEĽAŤ

Jazda v osobnom vlaku v osobnom vlaku Os 8963 v motorovej jednotke 861 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.

O trati

Železničná trať Michaľany – Łupków (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 191) je elektrifikovaná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Michaľany pri Trebišove a poľský Łupków cez Humenné.

Číslo trate: ŽSR – 191
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Humenné – Medzilaborce – Lupków (PKP)
Otvorenie trate: 1871 – 1874
Rozchod: 1 435 mm  

 História trate

Rakúsko-Uhorsko malo veľký záujem dopravne prepojiť Halič s južnými regiónmi monarchie. Už v roku 1870 sa preto začala budovať trať Michaľany – Humenné – Lupkovský priesmyk – Halič, ktorá sa cez Sátoraljaújhely napájala na Tiskú železnicu.

Prvý úsek Michaľany – Humenné bol dokončený 25. decembra 1871, čím sa na železničnú trať napojil i Trebišov, Michalovce a Strážske.

Druhý úsek priviedol 12. júna 1873 železnicu do Medzilaboriec, odkiaľ pokračovala náročným úsekom cez Lupkovský priesmyk do Łupkówa. Tretí úsek so 416 m dlhým Lupkovským tunelom bol sprevádzkovaný 31. mája 1874 a umožnil rýchle a pohodlné spojenie hlavných centier s okrajovým regiónom Uhorska.

O strategickom význame trate do Przemyśla napovedá i zdvojkoľajnenie, ktoré bolo v roku 1888 dokončené na celom úseku. Po rozpade Rakúsko-Uhorska a vzniku nástupníckych štátov klesol význam spojenia i doprava na trati. Zánik druhej koľaje nastal počas hospodárskej krízy v roku 1932.

Úsek trate medzi Michaľanmi a Bánovcami nad Ondavou bol v roku 1990 elektrifikovaný.

V máji 2015 bola na úseku Trebišov-Bánovce nad Ondavou naplánovaná výluka z dôvodu náhrady „zlého a nevyhovujúceho technického stavu železničného zvršku a spodku“ medzi 20,737 a km 24,707 v celkovej dĺžke 3970 metrov. V júli 2015 bola ukončená modernizácia ktorá „bola vykonaná na jednokoľajovom elektrifikovanom traťovom úseku ŽST Trebišov – Výhybňa Hrinište, kde bolo v minulosti prechodné obmedzenie traťovej rýchlosti na 80 a 60 kilometrov za hodinu (km/h), a to pre deformáciu smerovej a výškovej polohy koľaje“. V dĺžke 3,97 km bol opravený železničný spodok a vykonané ďalšie úpravy vrátane trakčného vedenia. Celá rekonštrukcia stála približne 2,4 mil €. Trať je tak prispôsobená rýchlosti 100 km/h.

V novembri 2015 bola plánovaná elektrifikácia úseku Bánovce nad Ondavou – Humenné.

V roku 2017 ZSSK sezónne obnovila dopravu na tejto trati v úseku Medzilaborce – Łupków v termíne od 1. júla do 3. septembra 2 pármi vlakov premávajúcimi v sobotu a v nedeľu. Poľské súpravy premávajú s poľským personálom z miest Sanok a Rzeszów.

Stanice a zastávky na trati

  • Humenné– križovatka s traťou 196 (Humenné – Stakčín) a 193 (Prešov – Humenné)
  • Humenné mesto
  • Kochanovce
  • Udavské
  • Ľubiša
  • Hankovce
  • Koškovce
  • Zbudské Dlhé
  • Hrabovec nad Laborcom
  • Radvaň nad Laborcom
  • Volica
  • Nižné Čabiny
  • Vyšné Čabiny
  • Sukov
  • Monastier
  • Krásny Brod
  • Medzilaborce
  • Medzilaborce mesto

1 komentár

  1. Část sice elekrifikovaná je, ale elektrický vlak tam nenajdeš. Nejdřív elektriky jezdily až do Bánovec n.O., později už jen do Trebišova a nyní už přepřahy úplně zrušili, už z Košic jedou diesely. A i mezi Trebišovem a Michaľany je to dost slabé, semtam jen nějaký pantograf. Takže snad se ta elektrifikace do Humenného pohne rychleji, aby se elektrické vlaky vrátily na tuto trať. Ta krásnější část Humenné – Medzilaborce se už elektriky určitě asi nedočká, ale zato pokračování tratě Poloninama z Medzilaborec přes Komanczu do Sanoku je nádherné, letos jsem se tak konečně měl možnost se projet. Snad si to najde zákazníky, aby se to nemuselo opět rušit.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ