Trať ŽSR 182 Štrba- Štrbské Pleso (Ozubnicová železnica)

1071
0
ZDIEĽAŤ

Jazda v elektrickej jednotke 405  ozubnicovej železnice  Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. 

O trati

Ozubnicová železnica (OŽ) Štrba – Štrbské Pleso je jednou z dvoch ozubnicových železníc nachádzajúcich sa na Slovensku. Spája obce Štrbské Pleso s Tatranskou Štrbou. Trať obsahuje jedinú zastávku Tatranský Lieskovec. V sieti ŽSR nesie označenie ako železničná trať č. 182.

Číslo trate: ŽSR – 182
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Štrba – Štrbské Pleso
Otvorenie trate: 27.7.1896
Rozchod: 1 000 mm  
Elektrifikácia: 1,5 kV =        

Z histórie

Na konci 19. storočia vzrastal záujem turistov o Vysoké Tatry. V tomto období vznikali aj požiadavky na pohodlnú dopravu turistov do tatranských osád. Existencia Košicko-bohumínskej železnice, ktorá viedla v blízkosti prosperujúcich tatranských osád, oživovala myšlienku železničného prepojenia. Obrovský záujem bol obzvlášť o osadu Štrbské Pleso, ktoré malo okrem mnohých hotelov aj štatút liečivých kúpeľov (od roku 1885).

Na základe aj týchto podnetov bola v roku 1895 spustená výstavba vlastnej trate s dĺžkou 4,75 km vedená staviteľmi zo Spišskej Novej Vsi, Adolfom Niedenthalom a Žigmundom Kornhäuserom. Prevádzka začala rok po začatí výstavby, 27. júla 1896.

Ozubnicová železnica mala rozchod 1 000 mm a ako spôsob ozubenia bola použitá sústava Riggenbach. Železnica zo svojej údolnej stanice v Štrbe prekonávala do vrcholovej stanice na Štrbskom Plese prevýšenie 454 m s maximálnym stúpaním 127 ‰. Pozdĺž trate viedla paralelne cesta, s ktorou sa trať križovala celkovo 17 krát (bez zabezpečovacích zariadení). Jazdnú súpravu tvoril parný rušeň, ktorý tlačil pred sebou max. 2 vozne. Park vozidiel tvorili 2 parné rušne (Floridsdorf), 4 dvojosové osobné vozne a 2 dvojosové nákladné vozne vyrobené v roku 1896 budapeštianskou firmou Ganz. Prevádzka bola ukončená v roku 1933, kedy bola nahradená autobusovou dopravou.

Súčasnosť

V roku 1970 sa mali konať na Štrbskom Plese majstrovstvá sveta v lyžovaní. Okrem potrieb ubytovania a vybudovania športovísk vznikla požiadavka zabezpečenia dopravy. Táto skutočnosť oživila myšlienku znovuvybudovania ozubnicovej železnice. Idea bola zrealizovaná 7. mája 1968, keď sa rozhodlo o vybudovaní elektrickej ozubnicovej železnice, ktorá mala okrem iného aj presunúť prúd turistov do Západných Tatier. A tak 12. februára 1969 železnicu odovzdali do prevádzky.

Nová zubačka bola vybudovaná na opustenom telese pôvodnej trate. Na rozdiel od pôvodnej zubačky, využívala zrekonštruovaná trať ozubnicovú sústavu Strube. Jej dĺžka je 4,78 km s maximálnym stúpaním 150 ‰. V údolnej stanici Štrba bola vybudovaná nová krytá oceľová hala pre potreby zubačky s meniarňou zabezpečujúcou napájanie železnice jednosmerným napätím 1 500 V.

Vo vrcholovej stanici Štrbské Pleso bola postavená nová výpravná budova, ktorá slúžila aj pre potreby TEŽ. Vrcholová stanica pôvodnej ozubnicovej trate stála totiž na brehu jazera Štrbské pleso. Súčasný park vozidiel disponuje troma dvojvozňovými osobnými súpravami (Brown-Bover Baden a SLM Wintherthur), prívesnou jednonápravovou snehovou frézou, motorovou drezinou a troma vozíkmi na prepravu batožiny.

Stanice a zastávky na trati

  • Štrba
  • Tatranský Lieskovec
  • Štrbské Pleso

Zdroj: www.wikipedia.org, vlaky.net

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ