Trať ŽSR 181 Trstená – Kraľovany

1138
0

Jazda v osobnom vlaku Os 7912 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.  v motorovej jednotke radu 813.

O trati

Železničná trať Kraľovany – Trstená (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 181) je jednokoľajná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Kraľovany a Trstenú.

Číslo trate: ŽSR – 181
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Trstená – Kraľovany
Rozchod: 1 435 mm

Z histórie

O vlakovom napojení Oravy na Košicko-bohumínsku železnicu sa uvažovalo už v roku 1880. Plánovaná trať mala údolím rieky Orava prepojiť Dolný Kubín, Tvrdošín, Trstenú a cez Suchú Horu pokračovať do poľského Nového Targu. Otázne bolo miesto napojenia na KBŽ, o ktoré súperili Kraľovany s Ružomberkom. Rozhodnutie padlo na trasu údolím Oravy a 70,4 km dlhú trať sa podarilo sprevádzkovať v posledných rokoch 19. storočia.

Otváranie jednotlivých úsekov:

  • decembra1898: Kraľovany – Oravský Podzámok
  • júna1899: Oravský Podzámok – Tvrdošín
  • decembra1899: Tvrdošín – Suchá Hora
  • 1904napojenie na Nowy Targ

Náročný terén úzkeho údolia si vyžadoval vybudovanie mnohých zárezov a násypov, 87 m dlhý tunel i 88 m dlhý most ponad Oravu.

Po druhej svetovej vojne sa prerušila premávka hraničným úsekom a konečnou stanicou sa stala Suchá Hora. Od roku 1970 bola prerušená premávka i medzi Suchou Horou a Trstenou, kde dodnes končia osobné vlaky. O 10 rokov neskôr bola trať v pohraničnom úseku demontovaná a prevádzkovaný úsek sa tak skrátil na 56,45 km.

Zaujímavosťou je, že pôvodne sa uvažovalo postaviť trať smerom na Nowy Targ – Zakopane – Suchá Hora. Trasa nakoniec bola skrátená a vybralo sa jednoduchšie riešenie cez Czarny Dunajec do Noweho Targu. Dlhodobo však neobstálo a dnes Orava nie je napojená železnicou na hlavné stredisko turistického ruchu v Poľsku Zakopane.

Neefektívne sa ukázalo aj napojenie na KBŽ v Kraľovanoch namiesto Ružomberka, kde obyvatelia Oravy používajú dve železničné stanice – rýchlikovú stanicu smerom na západ v Kraľovanoch a v smere na východ cestujú autobusmi do Ružomberka.

V lete 2015 bola na telese zrušenej trate v úseku Trstená – Suchá Hora – Nowy Targ otvorená asfaltová cyklotrasa, súčasť projektu „Historicko-kultúrno-prírodná cesta okolo Tatier“. Cyklotrasa využíva aj mosty bývalej trate s novými mostovkami, uloženými na pôvodných oporných stenách. Zaujímavosťou je tiež prejazd bývalým koľajiskom stanice Suchá Hora s ruinou staničnej budovy a ďalšími staničnými prvkami.

Stanice a zastávky na trati

  • Trstená
  • Tvrdošín
  • Krásna Hôrka
  • Nižná
  • Podbiel
  • Krivá
  • Dlhá nad Oravou
  • Sedliacka Dubová
  • Horná Lehota
  • Oravský Podzámok zastávka
  • Oravský Podzámok
  • Medzibrodie nad Oravou
  • Bziny
  • Mokraď
  • Dolný Kubín
  • Dolný Kubín zastávka
  • Veličná
  • Istebné
  • Párnica
  • Kraľovany zastávka
  • Kraľovany – križovatka s traťou 180 (Žilina – Košice)

Zdroj: wikipedia.org, vlaky.net

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.