Trať ŽSR 180 Žilina- Liptovský Mikuláš

1691
1
ZDIEĽAŤ

Jazda v rýchliku Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. R 601 (Váh) v elektrickom rušni radu 361

Radenie vlaku

Rušeň 361 + vozeň Ampeer+ reštauračný vozeň WRReer61 + vozeň Bdghmeer61 + 6x  vozeň Bmeer61 + vozeň B + poštový vozeň Postw.

Zaciatok

Železničná trať Žilina – Liptovský Mikuláš je súčasťou trate ktorá spája Žilinu a Košice (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 180). Ide o elektrifikovanú dvojkoľajnú železničnú trať na Slovensku. Je súčasťou V. koridoru a patrí medzi najdôležitejšie slovenské trate s najväčšou intenzitou dopravy.

ZA_LM_1

Číslo trate: ŽSR – 180
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Žilina – Liptovský Mikuláš
Otvorenie trate: 1870 – 1872
Rozchod: 1 435 mm
Elektrifikácia: 3 kV =

ZA_LM_2

Z histórie trate

Trať bola vybudovaná ako súčasť Košicko-bohumínskej železnice, uvedenej do prevádzky v roku 1872.

Otváranie jednotlivých úsekov:

  • 9. 1870: Košice- Kysak – Prešov
  • 2. 1871: Bohumín- Český Tešín
  • 2. 1871: Český Tešín – Žilina
  • 12. 1871: Žilina – Poprad

Trať bola pôvodne jednokoľajná, no koncesia stanovovala povinnosť zdvojkoľajniť trať, ak ročný hrubý zisk na jednu míľu trate prevýši dva po sebe idúce roky 150 000 zlatých. Kompletné zdvojkoľajnenie bolo dokončené až v roku 1955.

Po skončení prvej svetovej vojny Rakúsko-Uhorsko zaniklo a pre mladé Česko-Slovensko mala táto trať kľúčový význam. Ako jediná totiž spájala Česko s východným Slovenskom, o ktoré Česko-Slovensko bojovalo s Maďarskom. Rozdelený bol tiež Tešín, no trať i stanica zostali na území Česko-Slovenska, okolo ktorého vzniklo nové mesto Český Tešín.

Strategická Košicko-bohumínska železnica bola 1. februára 1921 prevzatá spoločnosťou Česko-slovenské štátne dráhy, no vo vlastníctve súkromnej spoločnosti.

Po druhej svetovej vojne bola spoločnosť ČSD zoštátnená a vlastníkom Košicko-bohumínskej železnice sa stal česko-slovenský štát. V roku 1955 názov Košicko-bohumínska železnica zanikol a v 1964 bola dokončená elektrifikácia celého úseku trate.

ZA_LM_3

Stanice na trati

  • Žilina- križovatka s traťou 120 (Bratislava – Žilina), 126 (Žilina – Rajec) a 127 (Žilina – Mosty u Jablunkova)
  • Teplička nad Váhom
  • Varín
  • Strečno
  • Vrútky- križovatka s traťou 170 (Vrútky – Zvolen)
  • Vrútkynákladná stanica
  • Sučany
  • Turany
  • Krpeľany
  • Šútovo
  • Kraľovany- križovatka s traťou 181 (Kraľovany – Trstená)
  • Stankovany
  • Ľubochňa
  • Švošov
  • Hrboltová
  • Ružomberok-Rybárpole
  • Ružomberok
  • Lisková
  • Liptovská Teplá
  • Liptovské Vlachy
  • Liptovský Mikuláš

1 komentár

  1. Hezká projížďka po zajímavé trati zatím nedotčené koridorizací. Zajímala by mě jedna věc týkající se odjezdu ze stanice Kraľovany. Z této stanice „náš“ vlak ze stanice vyjíždí na nesprávnou kolej z důvodu výluky té správné traťové koleje a odjíždí proti návěsti Stůj na odjezdovém návěstidle. Předpokládám, že je tomu tak proto, že zabezpečovací zařízení v uvedené stanici nedovoluje návěstit odjezd na nesprávnou kolej „na barvu“ (klasická návěst Volno či Rychlost 40, potom volno) a ani nedovoluje rozsvítit návěst Opatrně na přivolávací návěst. V takovém případě musel zřejmě strojvedoucí převzít od výpravčího v Kraľovanech písemný rozkaz týkající se jízdy proti návěsti Stůj na nesprávnou kolej. Je to tak?

ZANECHAŤ ODPOVEĎ