Trať ŽSR 180 Liptovský Mikuláš- Spišská Nová Ves

1514
0
ZDIEĽAŤ

Jazda v rýchliku Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. R 601 (Váh) v elektrickom rušni radu 361

Radenie vlaku

Rušeň 361 + vozeň Ampeer+ reštauračný vozeň WRReer61 + vozeň Bdghmeer61 + 6x  vozeň Bmeer61 + vozeň B + poštový vozeň Postw.

 LM_SNV_1

Železničná trať Liptovský Mikuláš- Spišská Nová Ves je súčasťou trate ktorá spája Žilinu a Košice (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 180). Ide o elektrifikovanú dvojkoľajnú železničnú trať na Slovensku. Je súčasťou V. koridoru a patrí medzi najdôležitejšie slovenské trate s najväčšou intenzitou dopravy.

LM_SNV2

Číslo trate: ŽSR – 180
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Liptovský Mikuláš – Spišská Nová Ves
Otvorenie trate: 1870 – 1872
Rozchod: 1 435 mm
Elektrifikácia: 3 kV =

LM_SNV3

Z histórie trate

Trať bola vybudovaná ako súčasť Košicko-bohumínskej železnice, uvedenej do prevádzky v roku 1872.

Otváranie jednotlivých úsekov:

  • 12. 1871: Žilina – Poprad

Trať bola pôvodne jednokoľajná, no koncesia stanovovala povinnosť zdvojkoľajniť trať, ak ročný hrubý zisk na jednu míľu trate prevýši dva po sebe idúce roky 150 000 zlatých. Kompletné zdvojkoľajnenie bolo dokončené až v roku 1955.

Po skončení prvej svetovej vojny Rakúsko-Uhorsko zaniklo a pre mladé Česko-Slovensko mala táto trať kľúčový význam. Ako jediná totiž spájala Česko s východným Slovenskom, o ktoré Česko-Slovensko bojovalo s Maďarskom. Rozdelený bol tiež Tešín, no trať i stanica zostali na území Česko-Slovenska, okolo ktorého vzniklo nové mesto Český Tešín.

LM_SNV4

Strategická Košicko-bohumínska železnica bola 1. februára 1921 prevzatá spoločnosťou Česko-slovenské štátne dráhy, no vo vlastníctve súkromnej spoločnosti.

Po druhej svetovej vojne bola spoločnosť ČSD zoštátnená a vlastníkom Košicko-bohumínskej železnice sa stal česko-slovenský štát. V roku 1955 názov Košicko-bohumínska železnica zanikol a v 1964 bola dokončená elektrifikácia celého úseku trate.

Trat_za_Vydrníkom

Stanice na trati

  • Liptovský Mikuláš
  • Okoličné
  • Podtureň
  • Liptovský Hrádok
  • Kráľova Lehota
  • Východná
  • Važec
  • Štrba – križovatka s traťou 182 (Štrba – Štrbské Pleso)
  • Štrba zastávka
  • Svit
  • Poprad – Tatry – križovatka s traťou 183 (Poprad – Štrbské Pleso) a 185 (Poprad – Plaveč)
  • Gánovce
  • Spišský Štiavnik
  • Vydrník
  • Letanovce
  • Spišské Tomášovce
  • Smižany
  • Spišská Nová Ves – križovatka s traťou 186 (Spišská Nová Ves – Levoča)

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ