Trať ŽSR 171 Diviaky- Zvolen

1781
0
ZDIEĽAŤ

Jazda v osobnom vlaku Os 7507 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.  (ZSSK) v dieselovom rušni radu 754 s elektrickým prenosom výkonu.

ZSSK na tejto trati v súčasnom grafikone vlakovej dopravy prevádzkuje denne 5 párov osobných vlakov + 1 vlak na trati Horná Štubňa – Zvolen os. st. v piatok a v nedeľu.

V Hronskej Dúbrave sa trať pripája k trati č. 150 – Nové Zámky – Zvolen os. st. V Hronskej Dúbrave je zároveň zaústenie trate č. 154 – Banská Štiavnica – Hronská Dúbrava.

Vo Zvolene os. st. je rozvetvenie na trať č. 160 – Zvolen – Košice a trať č. 170 Zvolen – Vrútky cez Banskú Bystricu.

TunelTurček

ZSSK má v žst. Zvolen os. st. zriadené Zákaznícke centrum poskytujúce širokú škálu služieb pre cestujúcu verejnosť http://www.slovakrail.sk/sk/sluzby/sluzby-na-stanici/zakaznicke-centra.html  (podľa možnosti výber vhodných informácií z uvedenej stránky).

Na trati je celkom 12 tunelov, počas cesty je možné vychutnať si zaujímavé prírodné scenérie v blízkosti Kremnice. V blízkosti železničnej stanice Kremnické Bane je kostolík, ktorý je považovaný ja jeden s pomyselných stredov Európy.

Radenie vlaku

Rušeň 754 + 3x osobný vozeň Bee

O trati

Železničná trať Diviaky- Zvolen (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 171) je železničná trať na Slovensku, spájajúca Zvolen a Diviaky (Turčianske Teplice) cez Kremnicu.
Trať začína v stanici Zvolen a vedie údolím Hrona až po Hronskú Dúbravu, kde začína stúpať traverzovaním južných svahov Kremnických vrchov. Pri Šášovskom Podhradí sa stáča do doliny Kremnického potoka a pokračuje ku Kremnici.
Od Kremnice trať stúpa na Kremnické Bane, kde dosahuje najvyšší bod 773 m n. m. a prechádza do Turca. Klesá okolo obce Turček a pri Hornej Štubni sa spája s traťou do Banskej Bystrice.

Horná Štubňa

História trate

Trať Zvolen – Kremnica – Diviaky bola súčasťou železnice Budapešť – Salgótarján – Lučenec – Zvolen – Vrútky (prepojenie s Košicko-bohumínskou železnicou), sprevádzkovanej 12. augusta 1872. Úvahy o prepojení Zvolena s Košicko-bohumínskou železnicou cez Ružomberok alebo Harmanec stroskotali na vysokých nákladoch a bol vybratý variant, vedúci cez Kremnicu.

Trať cez Kremnicu predstavoval hlavnú spojnicu Zvolena s Vrútkami, no po vybudovaní trate Banská Bystrica – Dolná Štubňa sa ťažisko dopravy presunulo práve na túto trať. Úsek cez Kremnicu a Hronskú Dúbravu bol premenovaný na Železničná trať Zvolen – Diviaky.

Číslo trate: ŽSR 171

Správca: Železnice Slovenskej republiky

Trasa: Diviaky- Prievidza

Rozchod: 1435 mm

Otvorenie trate: 12.8. 1872

 Výstavba trate

Výstavba železničnej trate Zvolen – Kremnica – Diviaky, ktorá na úseku dlhom 35 km stúpala z nadmorskej výšky 260,62 m n. m. v údolíHrona do stanice Kremnické Bane vo výške 773 m n. m. bola veľmi náročná. Bolo potrebné vybudovať množstvo zárezov, násypov i tunelov, aby sa prekonali výškové rozdiely horskej trate.

Práce začali v máji 1870 a už 12. augusta 1872 bola trať uvedená do prevádzky. Prvý osobný vlak bol z Vrútok vypravený 12. augusta o 1:18 s príchodom do Budapešti o 12:51 h. a opačným smerom vyšiel z Budapešti zmiešaný vlak (osobné a nákladné vozne) 11. augusta o 23. h. s príchodom do Vrútok o 15:05 h. nasledujúceho dňa.

Zvolen

Na úseku od Trnavej Hory po stanicu Horná Štubňa bolo vybudovaných 10 tunelov so súhrnnou dĺžkou 2 670 m. Ich názvy sa nemenili a v medzivojnovom období k nim pribudli ďalšie 2, ktoré vznikli zaklenutím veľkých zárezov. Tým narástla ich celková dĺžka na terajších 3 185 m.

Tunely

  • Pitelová (374 m)
  • Veľká Skalka (213 m)
  • Malá Skalka
  • Skalica (73 m)
  • Kečka (334 m)
  • Bartoška (106 m)
  • Hrenca I (487 m)
  • Hrenca II (129 m)
  • Sohler (659 m)
  • Kremnický (122 m)
  • Blaufus (531 m)
  • Turček (37 m)

Stanice na trati

 

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ