Trať ŽSR 160 Zvolen- Jesenské

986
4
ZDIEĽAŤ

Jazda v rýchliku v rýchliku R 933 Gemeran Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.

Radenie vlaku

Rušeň 757+ 3x osobný vozeň Beer+ 1x osobný vozeň Bdgteer+ 1x osobný vozeň ARmeer/WRRm+ 1x osobný vozeň Apeer

O trati

Železničná trať Zvolen – Košice (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 160) je jedno, na niektorých úsekoch dvojkoľajná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Zvolen a Košice.

Zaujímavosťou trate je dvojaká trakcia na koncových úsekoch:

  • na úseku Zvolen osobná stanica– Zvolen nákladná stanica je napájacia sústava ~25 kV 50 Hz (AC – striedavý prúd)
  • na úseku Košice– Haniska je napájacia sústava =3 kV (DC – jednosmerný prúd)

V novembri 2015 bola plánovaná elektrifikácia trasy Haniska – Veľká Ida – Moldava nad Bodvou mesto. Elektrifikácia prebehne čiastočne na trati Moldava nad Bodvou – Medzev.

Číslo trate: ŽSR – 160
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Zvolen os. st. – Jesenské
Rozchod: 1 435 mm

 

Z histórie

Trať medzi dôležitými dopravnými uzlami juhom Slovenska vznikla prepojením úsekov, vybudovaných počas Rakúsko-Uhorska.
Koncesia na výstavbu železnice, odbočujúcej v Barci z trate MÁV a vedúcej cez Drienovec do Turne nad Bodvou bola vydaná nariadením ministerstva obchodu (ďalej MO) č. 68051/89.XII.26 Dr. Aurelovi Münnichovi a spoločníkom. Výstavba ďalších tratí Moldava n. B. – Medzev a Počkaj  – Baňa Lucia bola povolená nariadením MO č. 61602/93.VIII.26. Na železnici bolo treba postaviť  11 staníc a 1 zastávku, 10 výpravných budov, 10 skladísk, 17 strážnych stanovíšť a 3 remízy pre rušne. Najväčšie mosty cez rieku Bodvu (rozpätie 30 a 10 m) boli drevenej konštrukcie. Celkové náklady výstavby železnice s odbočkami dosiahli 3 850 000 K. Na úseku Košice – Turňa nad Bodvou sa prevádzka začala 12.10.1890, na odbočkách Moldava nad Bodvou – Medzev a Počkaj – Baňa Lucia 1.8.1894.

Sprevádzkovaním náročného úseku medzi Rožňavou a Turňou nad Bodvou s 3 148 m dlhým Jablonovským tunelom, došlo 23. januára 1955 k prepojeniu už existujúcich úsekov a vzniku tzv. juhoslovenskej transverzály. Na trati sa v minulosti nachádzali ešte 2 tunely, z ktorých bol jeden (pri žst. Píla) vylúčený z prevádzky z dôvodu výstavby dvojkoľajnej trati v úseku Kriváň – Lovinobaňa a teda sa pristúpilo k odkloneniu trate mimo tunela, a druhý (pri žst. Podkriváň) bol odstránený a na rovnakom mieste nahradený hlbokým a dlhým betónovým zárezom.

Otváranie jednotlivých úsekov:

  • august 1860: bol ako súčasť Tiskej železnice otvorený úsek Košice – Barca
  • máj 1871: sprevádzkovali úsek Fiľakovo – Lučenec
  • jún 1871: sprevádzkovali úsek Lučenec – Zvolen
  • september 1873: otvorili úsek Fiľakovo – Lenartovce
  • jún 1874: bol dokončili úsek po Rožňavu
  • október 1896: sprevádzkovali úsek Barca – Turňa nad Bodvou
  • január 1955: otvorením úseku Turňa nad Bodvou – Rožňava skompletizovali južnú magistrálu

Stanice a zastávky na trati

  • Zvolen osobná stanica– križovatka s traťou 150 (Zvolen – Nové Zámky), 153 (Zvolen – Čata), 170 (Zvolen – Banská Bystrica – Vrútky) a 171 (Zvolen – Kremnica – Diviaky)
  • Zvolen nákladná stanica
  • Zvolenská Slatina
  • Vígľaš
  • Pstruša
  • Stožok
  • Detva
  • Kriváň
  • Podkriváň
  • Píla
  • Mýtna
  • Lovinobaňa
  • Lovinobaňa zastávka
  • Podrečany
  • Tomášovce
  • Lučenec– križovatka s traťou 161 (Lučenec – Kalonda št. hr.) a 162 (Lučenec – Utekáč)
  • Holiša
  • Prša
  • Fiľakovo zastávka
  • Fiľakovo– križovatka s traťou 164 (Fiľakovo – Somosköújfalu)
  • Šíd
  • Čamovce
  • Hajnačka
  • Blhovce
  • Hodejov
  • Gortva
  • Jesenské– križovatka s traťou 174 (Brezno – Jesenské)

4 KOMENTÁRE

    • Dobry den,
      kolko ludi- tolko nazorov. Hudba je tam kvoli relaxacii a kvoli tomu, aby sa jazda nestala snad pre niekoho nudnou. Je to nas nazor, samozrejme respektujeme aj ine nazory.
      Okrem toho- prezradime nase male tajomstvo- ruchy vo vlaku su tak trochu umele, pretoze ruchovy mikrofon vo vlaku ostava zapnuty na niekolko prvych minut, potom ho kameraman vypina kvoli komunikacii s rusnovodicom a inym ruchom- je nemyslitelne, aby cca 1 hodinu bolo v kabine rusnovodica ticho- nakoniec ani rusnovodici si to nepraju…
      Ruchy potom pocas celej jazdy vyskladame z tych prvych par minut… Tolko z nasej kuchyne 🙂

ZANECHAŤ ODPOVEĎ