Trať ŽSR 143 Trenčín- Chynorany

648
2
ZDIEĽAŤ

Jazda v osobnom vlaku Os 5402 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. 

Radenie vlaku

Motorová jednotka 813 + motorový vozeň 811 + 2x prípojný vozeň 011 + motorová jednotka 813

O trati

Železničná trať Trenčín – Chynorany (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 143) je neelektrifikovaná jednokoľajná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Trenčín a Chynorany pri Partizánskom.

Číslo trate: ŽSR – 143
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Trenčín – Chynorany
Otvorenie trate: 18.8.1901
Rozchod: 1 435 mm

História trate

Prvé plány prepojenia Komárna, Nitry a Trenčína Ponitrím sa objavili v projekte grófa Keglevicha už v roku 1865. Projekt sa nerealizoval pre nedostatok financií a po opakovaných neúspešných pokusoch vybudovala až Rakúska spoločnosť štátnej dráhy (StEG) v rokoch 1874 – 1884 trať Ponitrím po Veľké Bielice.

Napojenie na Považie a Košicko-bohumínsku železnicu najviac požadovali podnikatelia z Hornej Nitry, kde absentovalo spojenie s rozvíjajúcim sa severom. Vyriešiť to mala trať z Bošian cez Žabokreky, voči výstavbe ktorej sa však postavil veľkostatkár Zsambokréthy. Trasovanie sa preto zmenilo na Chynorany, odkiaľ železnica pokračovala do Bánoviec nad Bebravou a Trenčína.

V priesmyku Jarky (355 m n. m.), oddeľujúcom Považský Inovec a Strážovské vrchy, boli 1. mája 1900 začaté stavebné práce, ktoré rýchlo napredovali. Bolo treba vybudovať 131 mostov a priepustov, 6 staníc, 4 nákladiská, 10 strážnych stanovíšť a 87 úrovňových priecestí. K prepojeniu považskej a ponitrianskej železnice došlo už 18. augusta 1901 a 17. 9. došlo k jej kolaudácii.  Výstavba železnice stála 4 670 000 korún.

Stanice a zastávky na trati

 

  • Trenčín – križovatka s traťou 120 Bratislava – Žilina
  • Trenčín predmestie
  • Trenčianska Turná
  • Soblahov
  • Mníchova Lehota
  • Trenčianske Jastrabie
  • Svinná
  • Ruskovce
  • Horné Ozorovce
  • Bánovce nad Bebravou
  • Dolné Naštice
  • Rybany
  • Ostratice
  • Chynorany – križovatka s traťou 140 Nové Zámky – Prievidza

Zdroj: wikipedia.org, vlaky.net

2 KOMENTÁRE

  1. Velice pekna trat vedouci zajimavou krajinou PovazskehoInovce a Strazovskych vrchu. Dnes zde jezdi jen osobni vlaky, ale v letech 1950 az 1979 zde jezdil take par rychliku Brno – Veseli nad Moravou – Uhersky Brod – Bojkovice – Bylnice – Trencianska Tepla – Trencin – Banovce nad Bebravou – Chynorany – Luzianky – Nitra – Surany – Nove Zamky a zpet. Po roce 1979 zacal rychlik jezdit denne jen v useku Brno – Trencianska Tepla a v useku Trencianska Tepla – Nove Zamky pak jezdil pripojny rychlik pouze v patek a v nedeli. V roce 1990 byla jeho kategorie zmenena na spesny vlak a v roce 1996 prestal jezdit uplne. Ostatne i provoz rychliku Brno – Trencianska Tepla uz dnes patri minulosti.

  2. Take si vzpominam, zetato trat byla v roce 2003 jednou z tech nestastnych, na ktere tehdy byla zastavena osobni doprava. Po zhruba pul roce byla opet obnovena, ale jezdi zde jen ctyri pary osobnich vlaku (pred rokem 2003 jich zde jezdilo 12).

ZANECHAŤ ODPOVEĎ