Trať ŽSR 140 Nové Zámky- Lužianky

1611
2
ZDIEĽAŤ

Jazda v osobnom vlaku Os 5003 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. v motorovom rušni radu 736.

Radenie vlaku

Rušeň 736 + 1x osobný/služobný vozeň BDs + 3x veľkopriestorový osobný vozeň Bt.

3-7a7fa44e3d6eac6325d5436d6dc8da7578043643

Železničná trať Nové Zámky – Prievidza (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 140) je jednokoľajná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Nové Zámky a Prievidzu. Je elektrifikovaná v úseku Nové Zámky – Šurany.

Číslo trate: ŽSR 140
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Nové Zámky – Lužianky
Rozchod: 1435 mm

Z histórie trate

Prvé plány prepojenia Komárna, Nitry a Trenčína Ponitrím sa objavili v projekte grófa Keglevicha už v roku 1865. Projekt sa nerealizoval pre nedostatok financií a po opakovaných neúspešných pokusoch ju vybudovala až Rakúska spoločnosť štátnej dráhy (StEG) v rokoch 1874 – 1884.

Vtedajšia trať však končila vo Veľkých Bieliciach a úsek do Prievidze sa dostaval až neskôr. 1.11.1876 bol otvorený úsek Šurany – Ivanka pri Nitre a 19.11.1876 úsek Ivanka pri Nitre – Nitra. Z Nitry do Topoľčian bola železnica otvorená 16.9.1881.

3-e1f967c9c16b3889b6abe8731a49ca129ab38bfb

Otváranie jednotlivých úsekov

• 1876 Šurany – Nitra
• 1881 Nitra – Topoľčany
• 1884 Topoľčany – Veľké Bielice
• 1896 Veľké Bielice – Prievidza
• 1900 Nové Zámky – Šurany

Súčasnosť

V úseku Nové Zámky – Šurany je trať elektrifikovaná. Úsek Nové Zámky – Lužianky je využívaný výlučne regionálnou dopravou a nachádza sa na ňom aj najväčšie mesto celej trate Nitra. V úseku Lužianky – Prievidza je trať využívaná aj na rýchlikové spojenie Bratislava – Prievidza. Nákladnú prepravu na trati využívajú najmä priemyselné podniky na Hornej Nitre.

V roku 2018 sa mala začať modernizácia a elektrifikácia trate 140 v úseku Lužianky – Šurany, ktorej súčasťou je aj dlho zanedbávaný úsek vedený cez mesto Nitra.

V lete 2013 bola vybraná firma, ktorá uskutoční Technicko-ekonomickú štúdiu pre Elektrifikáciu a optimalizáciu trate Leopoldov – Nitra – Šurany.

Plánované úpravy majú „pripraviť podmienky pre moderný dopravný systém integrovanej koľajovej dopravy.“ a tiež prepojenie s Bratislavou. Štúdia určila zvýšenie rýchlosti na celej trati do výšky 120 km/h. Súčasťou úprav trate by malo byť umožnenie bezbariérového prístupu na nástupištia, rekonštrukcia osvetlenia, inštalácia vizuálneho informačného systému na staniciach a zastávkach a na staniciach rozhlas pre cestujúcich.

3-fe54688e76850c7e4c7d39fbe9a0ba3cd6d8db49

Projekt má tiež vziať do úvahy prípadné zdvojkoľajnenie úseku Leopoldov – Nitra. Najviac koľají, osem, bude elektrifikovaných v Nitre a v Lužiankach. Záverečná správa by mala byť hotová v marci 2015, po nej bude nasledovať projektová dokumentácia. Podľa údajov ŽSR z roku 2015 by sa mal projekt realizovať v rokoch 2019 až 2022.

Stanice na trati

• Nové Zámky
• Bánov
• Šurany
• Ondrochov
• Komjatice
• Veľký Kýr
• Branč
• Ivanka pri Nitre
• Dolné Krškany
• Nitra
• Nitra zastávka
• Mlynárce
• Lužianky

 

2 KOMENTÁRE

  1. Je to zajimava trat a souhlasim s komentarem, ze nutne potrebuje modernizaci. Tato. trat je z vetsi casti jednokolejna, neelektrizovana a vetsina stanic je dodnes vybavena stanicnim zabezpecovacim zarizenim 1. kategorie (vymenove zamky, nezavisla navestidla). To znacne snizuje jeji propustnost.

  2. Zaujímavé, ale otrasne po stránke technickej. Rýchlosť, snáď maximálne 40 km/h, v dnešnej dobe a pritom je tam väčšina rovných úsekov. Nech sa potom nik nediví že ľudia radšej cestujú autami. Veď cestovať 36 km do Nitry a zabiť pri tom skoro 50 minút a to je ešte dobrý čas je otras.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.