Trať ŽSR 140 Lužianky- Nové Zámky

1016
1

Jazda v osobnom vlaku Os 5004 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.  v motorovej jednotke  radu 861.

Železničná trať Nové Zámky – Prievidza (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 140) je jednokoľajná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Nové Zámky a Prievidzu. Je elektrifikovaná v úseku Nové Zámky – Šurany.

nitra

Číslo trate: ŽSR 140

Správca: Železnice Slovenskej republiky

Trasa: Lužianky- Nové Zámky

Rozchod: 1435 mm

luzianky

Z histórie trate

Prvé plány prepojenia Komárna, Nitry a Trenčína Ponitrím sa objavili v projekte grófa Keglevicha už v roku 1865. Projekt sa nerealizoval pre nedostatok financií a po opakovaných neúspešných pokusoch ju vybudovala až Rakúska spoločnosť štátnej dráhy (StEG) v rokoch 1874 – 1884. Vtedajšia trať však končila vo Veľkých Bieliciach a úsek do Prievidze sa dostaval až neskôr. 1.11.1876 bol otvorený úsek Šurany – Ivanka pri Nitre a 19.11.1876 úsek Ivanka pri Nitre – Nitra. Z Nitry do Topoľčian bola železnica otvorená 16.9.1881.

Otváranie jednotlivých úsekov

  • 1876 Šurany – Nitra
  • 1881 Nitra – Topoľčany
  • 1884 Topoľčany – Veľké Bielice
  • 1896 Veľké Bielice – Prievidza
  • 1900 Nové Zámky – Šurany

novezamky

Súčasnosť

V úseku Nové Zámky – Šurany je trať elektrifikovaná. Úsek Nové Zámky – Lužianky je využívaný výlučne regionálnou dopravou a nachádza sa na ňom aj najväčšie mesto celej trate Nitra. V úseku Lužianky – Prievidza je trať využívaná aj na rýchlikové spojenie Bratislava – Prievidza. Nákladnú prepravu na trati využívajú najmä priemyselné podniky na Hornej Nitre.

V roku 2018 sa mala začať modernizácia a elektrifikácia trate 140 v úseku Lužianky – Šurany, ktorej súčasťou je aj dlho zanedbávaný úsek vedený cez mesto Nitra.

V lete 2013 bola vybraná firma, ktorá uskutoční Technicko-ekonomickú štúdiu pre Elektrifikáciu a optimalizáciu trate Leopoldov – Nitra – Šurany.

Plánované úpravy majú „pripraviť podmienky pre moderný dopravný systém integrovanej koľajovej dopravy.“ a tiež prepojenie s Bratislavou. Štúdia určila zvýšenie rýchlosti na celej trati do výšky 120 km/h. Súčasťou úprav trate by malo byť umožnenie bezbariérového prístupu na nástupištia, rekonštrukcia osvetlenia, inštalácia vizuálneho informačného systému na staniciach a zastávkach a na staniciach rozhlas pre cestujúcich. Projekt má tiež vziať do úvahy prípadné zdvojkoľajnenie úseku Leopoldov – Nitra. Najviac koľají, osem, bude elektrifikovaných v Nitre a v Lužiankach. Záverečná správa by mala byť hotová v marci 2015, po nej bude nasledovať projektová dokumentácia. Podľa údajov ŽSR z roku 2015 by sa mal projekt realizovať v rokoch 2019 až 2022.

Stanice na trati

  • Lužianky
  • Mlynárce
  • Nitra zastávka
  • Nitra
  • Dolné Krškany
  • Ivanka pri Nitre
  • Branč
  • Veľký Kýr
  • Komjatice
  • Ondrochov
  • Šurany
  • Bánov
  • Nové Zámky – križovatka s traťou (130) Bratislava – Štúrovo, (135) Nové Zámky – Komárom, (150) Nové Zámky – Zvolen, (151) Nové Zámky – Zlaté Moravce

1 komentár

  1. Pozerám trať z Lužianok do Nových Zámkov a nemôžem sa zbaviť dojmu, že táto trať ešte stále žije v 19.storočí. Tá závratná rýchlosť 40-50 km aj na rovných úsekoch D.Krškany-Branč, na koľajnici je nefunkčná odbočka ktorá končí po pár metroch, v staniciach sú veľmi prudké výhybky, čo spôsobuje že vlak musí ísť veľmi pomaly. Darmo investujete miliardy do trate Bratislava-Košice keď takéto trate zaspali dobu. Pomaly pred vlakom vidím bežať človeka so zástavkou upozorňujúceho že ide vlak. 43 km za 1 hodinu a 10 minút, hlavne že zrýchlime trať do Žiliny. Ako chcete aby ľudia nahradili osobné autá hromadnou dopravou keď tá spí ako Šípková Ruženka.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.