Jazda v osobnom vlaku Os 5003 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. v motorovom rušni radu 736.
Radenie vlaku
Rušeň 736 + 1x osobný/služobný vozeň BDs + 3x veľkopriestorový osobný vozeň Bt.
Železničná trať Nové Zámky – Prievidza (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 140) je jednokoľajná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Nové Zámky a Prievidzu. Je elektrifikovaná v úseku Nové Zámky – Šurany.
Číslo trate: ŽSR 140
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Chynorany- Prievidza
Rozchod: 1435 mm
Z histórie trate
Prvé plány prepojenia Komárna, Nitry a Trenčína Ponitrím sa objavili v projekte grófa Keglevicha už v roku 1865. Projekt sa nerealizoval pre nedostatok financií a po opakovaných neúspešných pokusoch ju vybudovala až Rakúska spoločnosť štátnej dráhy (StEG) v rokoch 1874 – 1884.
Vtedajšia trať však končila vo Veľkých Bieliciach a úsek do Prievidze sa dostaval až neskôr. 1.11.1876 bol otvorený úsek Šurany – Ivanka pri Nitre a 19.11.1876 úsek Ivanka pri Nitre – Nitra. Z Nitry do Topoľčian bola železnica otvorená 16.9.1881.
Otváranie jednotlivých úsekov
• 1876 Šurany – Nitra
• 1881 Nitra – Topoľčany
• 1884 Topoľčany – Veľké Bielice
• 1896 Veľké Bielice – Prievidza
• 1900 Nové Zámky – Šurany
Súčasnosť
V úseku Nové Zámky – Šurany je trať elektrifikovaná. Úsek Nové Zámky – Lužianky je využívaný výlučne regionálnou dopravou a nachádza sa na ňom aj najväčšie mesto celej trate Nitra. V úseku Lužianky – Prievidza je trať využívaná aj na rýchlikové spojenie Bratislava – Prievidza. Nákladnú prepravu na trati využívajú najmä priemyselné podniky na Hornej Nitre.
V roku 2018 sa mala začať modernizácia a elektrifikácia trate 140 v úseku Lužianky – Šurany, ktorej súčasťou je aj dlho zanedbávaný úsek vedený cez mesto Nitra.
V lete 2013 bola vybraná firma, ktorá uskutoční Technicko-ekonomickú štúdiu pre Elektrifikáciu a optimalizáciu trate Leopoldov – Nitra – Šurany.
Plánované úpravy majú „pripraviť podmienky pre moderný dopravný systém integrovanej koľajovej dopravy.“ a tiež prepojenie s Bratislavou. Štúdia určila zvýšenie rýchlosti na celej trati do výšky 120 km/h. Súčasťou úprav trate by malo byť umožnenie bezbariérového prístupu na nástupištia, rekonštrukcia osvetlenia, inštalácia vizuálneho informačného systému na staniciach a zastávkach a na staniciach rozhlas pre cestujúcich. Projekt má tiež vziať do úvahy prípadné zdvojkoľajnenie úseku Leopoldov – Nitra. Najviac koľají, osem, bude elektrifikovaných v Nitre a v Lužiankach. Záverečná správa by mala byť hotová v marci 2015, po nej bude nasledovať projektová dokumentácia. Podľa údajov ŽSR z roku 2015 by sa mal projekt realizovať v rokoch 2019 až 2022.
Stanice na trati
• Chynorany
• Žabokreky nad Nitrou
• Veľké Bielice
• Partizánske
• Partizánske zastávka
• Veľké Uherce
• Oslany
• Bystričany
• Zemianske Kostoľany
• Nováky
• Koš
• Prievidza
Opet zajimava trat a opet plati tosame, co jsem napsal k usekum Nove Zamky – Luzianky a Luzianky – Chynorany.