Trať ŽSR 131 Komárno – Bratislava

673
0

Jazda v osobnom vlaku Os 4326 v motorovej jednotke radu 643 prevádzkovanej spoločnosťou RegioJet.

O trati

Železničná trať Bratislava – Komárno (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 131) je železničná trať na Slovensku, ktorá spája Bratislavu a Komárno. Elektrifikované sú iba krátke úseky v Bratislave a v Komárne.

Číslo trate: ŽSR – 131
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Komárno – Bratislava
Rozchod: 1 435 mm

História trate

Železnica vznikla ako dva rôzne stavebné podniky. Prvým bola trať, spájajúca stanicu MÁV -Bratislava-Nové Mesto (neskôr Nivy) s Dunajskou Stredou. Koncesiu na jej výstavbu obdržal Július Sághy a Maximilán Neuschloss nariadením MO č. 94632/94.XII.24. Do Komárna bola železnica dostavaná na základe koncesie č. 24500/96.III.28, udelenej MO budapeštianskej firme Henrich Freund a synovia. Obe miestne železnice boli spojené do jedinej s názvom Miestna železnica Bratislava – Komárno nariadením MO č.7553/903.II.14 až roku 1903.

Výstavba trate Bratislava – Komárno prebiehala v rovinatom teréne bez väčších problémov. Najväčšou umelou stavbou železnice bol drevený most cez Malý Dunaj dĺžky 168 m. Na trati bolo celkom 14 staníc a 4 zastávky, resp. zastávky a nákladiská.

V rámci stavby sa vybudovalo 18 výpravných budov, 30 skladov, 4 otvorené nákladiská v celkovej dĺžke celkom 234 m, 2 výhrevne a 20 strážnych stanovíšť. Zo 152 úrovňových priecestí trate boli vybavené závorami iba dve. Celkové náklady výstavby dosiahli čiastku 6 496 000 K. Prevádzka na trati Bratislava – Dunajská Streda bola otvorená 23.8.1895, na úseku Dunajská Streda – Komárno 17.11.1896.

Roku 1910 pri výstavbe štátnej lokálky Komárno – Nové Zámky sa vybudovala v Komárne nová železničná stanica, vzdialená asi 150 m od pôvodnej.

Posledný pravidelný vlak v réžii Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) prešiel po tejto trati dňa 3. marca 2012. Od 4. marca 2012 zabezpečuje osobnú dopravu vo verejnom záujme na tejto železničnej trati RegioJet Slovensko (RJSK).

Prevádzku RegioJet zabezpečuje dieselovými klimatizovanými jednotkami Bombardier Talent.

Stanice a zastávky na trati

Komárno – križovatka s traťou 135 (N. Zámky – Komárom)
• Komárno závody
• Nová Stráž
• Zlatná na Ostrove
• Horná Zlatná
• Okoličná na Ostrove
• Zemianska Olča
• Bodza
• Veľký Meder
• Okoč
• Dolný Štál
• Dolný Bar
• Kútniky
• Dunajská Streda
• Veľké Blahovo
• Orechová Potôň
• Michal na Ostrove
• Lehnice
• Veľká Paka
• Malá Paka
• Kvetoslavov
• Kvetoslavov zastávka
• Miloslavov
• Nové Košariská
• Rovinka
• Podunajské Biskupice
• Bratislava-Nové Mesto – križovatka s traťou 130 (BA – Štúrovo), 132 (BA – Rajka) a 607 (BA-Nové Mesto – BA-hlavná stanica)
Bratislava hlavná stanica – križovatka s traťou 120 (BA – Žilina)

 

Zdroj: wikipedia.org, vlaky.net

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.