Trať ŽSR 120 Bratislava – Žilina

836
4
ZDIEĽAŤ

Jazda v rýchliku Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. R 605 (Dargov) v elektrickom rušni radu 362.

Radenie vlaku

Rušeň 362 + vozeň Aeer61 + vozeň Apeer61 + vozeň WRRmeer61 + vozeň BDshmeer + 3x vozeň Beer61 + 4x vozeň Bmpeer61.

 

Číslo trate: ŽSR – 120
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Bratislava – Žilina
Rozchod: 1 435 mm
Elektrifikácia: Napájacia sústava – striedavý prúd 25 kV 50 Hz

 

Železničná trať Bratislava – Trnava je súčasťou trate Bratislava Žilina (tiež Považská železnica, v cestovnom poriadku je pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 120). Ide o elektrifikovanú dvojkoľajnú železničnú trať na Slovensku, ktorá spája Bratislavu a Trnavu a je súčasťou V. medzinárodného dopravného koridoru.

Z histórie trate

Prvá uhorská bratislavsko-trnavská železničná spoločnosť vznikla 22.1.1838, keď boli plenárnemu zasadnutiu predložené projekty a rozpočet na schválenie. Schválený kapitál vo výške 500 000 zl mal byť získaný vydaním 2 500 akcií s nominálnou hodnotou 200 zl. Pomerne nízky náklad stavby súvisel s použitím koní ako ťažnej sily. 27. septembra 1840 začala skúšobná a 4.10.1840 verejná prevádzka 15,5 km dlhej konskej železnice medzi mestami Bratislava a Svätý Jur (prvá železnica na Slovensku a v Uhorsku). Na úseku Svätý Jur – Pezinok sa prevádzka začala 30.6.1841. V roku 1872 trať zatvorili kvôli rekonštrukcii na parnú trakciu. 11. decembra 1846 bol sprevádzkovaný úsek po Sereď, 20. augusta 1848 po nej šiel prvý parný vlak z Viedne. V roku 1856 historici zaznamenali prvé snahy o vybudovanie Považskej železnice. 1. mája 1873 oficiálne spustili premávku parnej železnice na úseku Bratislava – Trnava.

Zaujímavosti

Na trati ŽSR číslo 120 medzi stanicami Pezinok a Šenkvice sa nachádza železničná estakáda. Jej dĺžka je 740 m a dokončili ju v roku 2005.
Vybudovali ju ako najzložitejšiu časť stavby preložky V. koridoru a skladá sa z dvoch častí. Prvá časť modernizovaného úseku kopíruje pôvodnú starú trať v dĺžke 1,5 km a druhý úsek nahradila preložka železničnej trate v dĺžke 3,5 km. V tomto úseku je nová trať vedená na novovybudovanom železničnom násype, ktorého výška je až do 8 m a zvyšnú časť tvorí železničná estakáda v dĺžke 740 m.

Modernizácia úsekov na trati

úsek dlžka začiatok výstavby uvedenie
do prevádzky
Bratislava Rača – Trnava
Bratislava Rača – Šenkvice (mimo staníc) 13,4 km marec 2002 september 2006
Šenkvice – Cífer a stanice v úseku Rača – Trnava 22,4 km júl 2004 september 2008
Cífer – Trnava (mimo staníc) 5,8 km marec 2000 jún 2001
Trnava – Nové Mesto nad Váhom
Trnava (mimo) – Piešťany (mimo) 33 km október 2004 marec 2008
Piešťany (vrátane) – Nové Mesto nad Váhom (vrátane) 20 km marec 2006 marec 2009
Nové Mesto nad Váhom – Púchov
Nové Mesto nad Váhom (mimo) – Trenčianske Bohuslavice (mimo) 4,5 km september 2009 máj 2013
Trenčianske Bohuslavice (vrátane) – Zlatovce (mimo) 12,9 km september 2009 máj 2013
Zlatovce (vrátane) – Trenčianska Teplá (mimo) 12,2 km október 2012 december 2017
Trenčianska Teplá (vrátane) – Ilava (mimo) 11,4 km november 2009 júl 2014
Ilava (vrátane) – Beluša (mimo) 12,2 km november 2009 júl 2014
Beluša (vrátane) – Púchov (vrátane) 9,7 km júl 2012 november 2015
Púchov – Žilina
Púchov (mimo) – Považská Teplá (vrátane) 15,8 km september 2016 december 2020
Považská Teplá (mimo) – Žilina (mimo) 22,7 km január 2014 december 2018

Stanice na trati

  • Bratislava hlavná stanica – križovatka s traťou 100, 110, 130, 132 a 607
  • Bratislava-Vinohrady
  • Bratislava-Rača – križovatka s traťou 602
  • Svätý Jur
  • Pezinok zastávka
  • Pezinok
  • Šenkvice
  • Báhoň
  • Cífer
  • Trnava – križovatka s traťou 116 a 133
  • Brestovany
  • Leopoldov – križovatka s traťou 133 a 141
  • Madunice
  • Veľké Kostoľany
  • Drahovce zastávka
  • Piešťany
  • Horná Streda
  • Brunovce
  • Považany
  • Nové Mesto nad Váhom – križovatka s traťou 121
  • Trenčianske Bohuslavice
  • Melčice
  • Kostolná-Zariečie
  • Zlatovce
  • Trenčín – križovatka s traťou 143
  • Opatová nad Váhom
  • Trenčianska Teplá – križovatka s traťou 122, 123 a 124
  • Dubnica nad Váhom
  • Ilava
  • Košeca
  • Ladce
  • Beluša
  • Dolné Kočkovce
  • Púchov – križovatka s traťou 125, na sever od stanice styk sústav ~25 kV a =3 kV
  • Nosice
  • Milochov (v rámci modernizácie trate bude zrušená)
  • Považská Bystrica
  • Považská Teplá
  • Plevník-Drienové
  • Predmier
  • Bytča
  • Dolný Hričov
  • Horný Hričov
  • Žilina – križovatka s traťou 126127 a 180

 

Zdroj: wikipedia.org, vlaky.net

4 KOMENTÁRE

  1. Dříve zde byla tři videa: Bratislava – Trnava, Trnava – Trenčín a Trenčín – Žilina. Teď už je zde jen jedno celkové video Bratislava – Žilina. Je vidět, že modernizované jsou už části tratě Bratislava Rača – Púchov a Povážska Teplá – Žilina. Zbývá už jen Púchov (mimo) – Povážska Teplá (včetně). Zde to bude asi poněkud nákladnější, neboť se zde plánuje přeložka tratě.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.