Trať ŽSR 120 Bratislava – Žilina

978
4

Jazda v rýchliku Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. R 605 (Dargov) v elektrickom rušni radu 362.

Radenie vlaku

Rušeň 362 + vozeň Aeer61 + vozeň Apeer61 + vozeň WRRmeer61 + vozeň BDshmeer + 3x vozeň Beer61 + 4x vozeň Bmpeer61.

 

Číslo trate: ŽSR – 120
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Bratislava – Žilina
Rozchod: 1 435 mm
Elektrifikácia: Napájacia sústava – striedavý prúd 25 kV 50 Hz

 

Železničná trať Bratislava – Trnava je súčasťou trate Bratislava Žilina (tiež Považská železnica, v cestovnom poriadku je pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 120). Ide o elektrifikovanú dvojkoľajnú železničnú trať na Slovensku, ktorá spája Bratislavu a Trnavu a je súčasťou V. medzinárodného dopravného koridoru.

Z histórie trate

Prvá uhorská bratislavsko-trnavská železničná spoločnosť vznikla 22.1.1838, keď boli plenárnemu zasadnutiu predložené projekty a rozpočet na schválenie. Schválený kapitál vo výške 500 000 zl mal byť získaný vydaním 2 500 akcií s nominálnou hodnotou 200 zl. Pomerne nízky náklad stavby súvisel s použitím koní ako ťažnej sily. 27. septembra 1840 začala skúšobná a 4.10.1840 verejná prevádzka 15,5 km dlhej konskej železnice medzi mestami Bratislava a Svätý Jur (prvá železnica na Slovensku a v Uhorsku). Na úseku Svätý Jur – Pezinok sa prevádzka začala 30.6.1841. V roku 1872 trať zatvorili kvôli rekonštrukcii na parnú trakciu. 11. decembra 1846 bol sprevádzkovaný úsek po Sereď, 20. augusta 1848 po nej šiel prvý parný vlak z Viedne. V roku 1856 historici zaznamenali prvé snahy o vybudovanie Považskej železnice. 1. mája 1873 oficiálne spustili premávku parnej železnice na úseku Bratislava – Trnava.

Zaujímavosti

Na trati ŽSR číslo 120 medzi stanicami Pezinok a Šenkvice sa nachádza železničná estakáda. Jej dĺžka je 740 m a dokončili ju v roku 2005.
Vybudovali ju ako najzložitejšiu časť stavby preložky V. koridoru a skladá sa z dvoch častí. Prvá časť modernizovaného úseku kopíruje pôvodnú starú trať v dĺžke 1,5 km a druhý úsek nahradila preložka železničnej trate v dĺžke 3,5 km. V tomto úseku je nová trať vedená na novovybudovanom železničnom násype, ktorého výška je až do 8 m a zvyšnú časť tvorí železničná estakáda v dĺžke 740 m.

Modernizácia úsekov na trati

úsek dlžka začiatok výstavby uvedenie
do prevádzky
Bratislava Rača – Trnava
Bratislava Rača – Šenkvice (mimo staníc) 13,4 km marec 2002 september 2006
Šenkvice – Cífer a stanice v úseku Rača – Trnava 22,4 km júl 2004 september 2008
Cífer – Trnava (mimo staníc) 5,8 km marec 2000 jún 2001
Trnava – Nové Mesto nad Váhom
Trnava (mimo) – Piešťany (mimo) 33 km október 2004 marec 2008
Piešťany (vrátane) – Nové Mesto nad Váhom (vrátane) 20 km marec 2006 marec 2009
Nové Mesto nad Váhom – Púchov
Nové Mesto nad Váhom (mimo) – Trenčianske Bohuslavice (mimo) 4,5 km september 2009 máj 2013
Trenčianske Bohuslavice (vrátane) – Zlatovce (mimo) 12,9 km september 2009 máj 2013
Zlatovce (vrátane) – Trenčianska Teplá (mimo) 12,2 km október 2012 december 2017
Trenčianska Teplá (vrátane) – Ilava (mimo) 11,4 km november 2009 júl 2014
Ilava (vrátane) – Beluša (mimo) 12,2 km november 2009 júl 2014
Beluša (vrátane) – Púchov (vrátane) 9,7 km júl 2012 november 2015
Púchov – Žilina
Púchov (mimo) – Považská Teplá (vrátane) 15,8 km september 2016 december 2020
Považská Teplá (mimo) – Žilina (mimo) 22,7 km január 2014 december 2018

Stanice na trati

  • Bratislava hlavná stanica – križovatka s traťou 100, 110, 130, 132 a 607
  • Bratislava-Vinohrady
  • Bratislava-Rača – križovatka s traťou 602
  • Svätý Jur
  • Pezinok zastávka
  • Pezinok
  • Šenkvice
  • Báhoň
  • Cífer
  • Trnava – križovatka s traťou 116 a 133
  • Brestovany
  • Leopoldov – križovatka s traťou 133 a 141
  • Madunice
  • Veľké Kostoľany
  • Drahovce zastávka
  • Piešťany
  • Horná Streda
  • Brunovce
  • Považany
  • Nové Mesto nad Váhom – križovatka s traťou 121
  • Trenčianske Bohuslavice
  • Melčice
  • Kostolná-Zariečie
  • Zlatovce
  • Trenčín – križovatka s traťou 143
  • Opatová nad Váhom
  • Trenčianska Teplá – križovatka s traťou 122, 123 a 124
  • Dubnica nad Váhom
  • Ilava
  • Košeca
  • Ladce
  • Beluša
  • Dolné Kočkovce
  • Púchov – križovatka s traťou 125, na sever od stanice styk sústav ~25 kV a =3 kV
  • Nosice
  • Milochov (v rámci modernizácie trate bude zrušená)
  • Považská Bystrica
  • Považská Teplá
  • Plevník-Drienové
  • Predmier
  • Bytča
  • Dolný Hričov
  • Horný Hričov
  • Žilina – križovatka s traťou 126127 a 180

 

Zdroj: wikipedia.org, vlaky.net

4 KOMENTÁRE

  1. Dříve zde byla tři videa: Bratislava – Trnava, Trnava – Trenčín a Trenčín – Žilina. Teď už je zde jen jedno celkové video Bratislava – Žilina. Je vidět, že modernizované jsou už části tratě Bratislava Rača – Púchov a Povážska Teplá – Žilina. Zbývá už jen Púchov (mimo) – Povážska Teplá (včetně). Zde to bude asi poněkud nákladnější, neboť se zde plánuje přeložka tratě.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.