ZDIEĽAŤ

Praha 22. august (idnes.cz) – Najmenej polročné meškanie naberie rekonštrukcia štvrtého koridoru medzi vinohradskými tunelmi a stanicou v Prahe-Hostivaři. Správa železničnej dopravnej cesty (SŽDC) totiž svoju najväčšiu zákazku v tomto roku nečakane zrušila. Minister dopravy ČR Dan Ťok so zrušením tendra nesúhlasí a pošle na správcu českých koľajníc kontrolu.

Zveličene povedané ide o súboj Dávida s niekoľkými Goliášmi. Najnižšiu cenu v súťaží ponúkla firma Chládek a Tintěra Litoměřice, pre ktorú by išlo o najväčšiu zákazku v histórii firmy. Oproti svojim konkurentom bola lacnejšia o 800 miliónov českých korún. Zákazku s odhadovanou cenou 3,6 miliardy korún chcela dodať za 3,4 miliardy, druhé v poradí bolo združenie dvoch veľkých nadnárodných firiem Strabag a Eurovia.

Hodnotiaca komisia síce už v júli odporučila SŽDC uzavrieť zmluvu s firmou Chládek a Tintěra, SŽDC ale v stredu nečakane rozoslalo oznámenie o zrušení súťaže. Vysvetlenie ukončenia súťaže nie je príliš konkrétne. „Dôvodom pre rozhodnutie je zadávateľom zistená nemožnosť urobiť jednoznačný záver o posúdení kvalifikácie uchádzačov,“ uviedla SŽDC v rozhodnutí, ktoré má iDNES.cz k dispozícii. Koniec súťaže potvrdil hovorca SŽDC Jakub Ptačinský.

„Pri posudzovaní kvalifikácie uchádzačov totiž zadávateľ zistil, že všeobecný spôsob, akým je stanovená technická kvalifikačná požiadavka na predloženie zoznamu významných stavebných prác, neumožňuje v tomto konkrétnom prípade urobiť jednoznačný záver o preukázaní splnenia tohto technického kvalifikačného predpokladu uchádzačmi,“ uviedol hovorca.

SŽDC podľa neho v žiadnom prípade nerozporuje ponúknuté ceny, ani pripravenosť jednotlivých uchádzačov, či ich dodávateľské vzťahy. „Nechceme však, aby kvôli nejednoznačnosti pri posudzovaní kvalifikácie bola táto zákazka dlhodobo blokovaná následnými odvolaniami neúspešných uchádzačov a prípadnými ďalšími spormi,“ dodal Ptačinský.

Minister dopravy ČR Dan Ťok so zrušením tendra nesúhlasí  a pošle na správcu českých koľajníc kontrolu. „Zrušenie súťaže sa mi nepáči. Nechám si od vedenia SŽDC vysvetliť prečo k tomuto kroku pristúpili a pošlem na SŽDC kontrolu, aby preverila, či boli všetky kroky a priebeh vyhodnotenia v poriadku, „povedal Ťok.

Dôvod zrušenia zákazky spochybnila aj Kateřina Koláčková, riaditeľka spoločnosti OTIDEA, ktorá sa zaoberá administráciou a poradenstvom vo veciach verejného obstarávania. „Ak by dôvodom  pre zrušenie bolo skutočne len to, že nebolo možné zistiť urobiť jednoznačný záver o posúdení kvalifikácie uchádzačov, potom je podľa nášho názoru takýto dôvod nedostatočný. Zákon definuje celkom jednoznačne dôvody pre zrušenie a  takýto dôvod, ktorý sa uvádza, sa v rámci zákona nenachádza, „uviedla Koláčková.

Pre Chládek a Tintěra Litoměřice by išlo o najväčšiu zákazku v histórii, firma ale tvrdí, že je na ňu pripravená. Na železnici sa pohybuje prakticky od svojho vzniku, doteraz za ňou sú skôr zákazky rádovo v stovkách miliónov korún. Za nižšou cenou si víťazná firma stojí a tvrdí, že rozhodne nejde pod náklady.

„Boli sme pripravení zákazku uskutočniť, dodávateľský systém bol pripravený. Zrejme ale niektoré väčšie nadnárodné firmy neuniesli to, že sme ich porazili. Dôvodom zrušenia nerozumieme, sú hmlisté a účelové, „povedal pre iDNES.cz obchodný riaditeľ firmy Pavel Stoulil. Spoločnosť zatiaľ neuviedla, či sa bude odvolávať.

Svoju spoľahlivosť firma dokladá tým, že v prípade posledných veľkých zákaziek, ktoré pre SŽDC urobila, s ňou neboli problémy. „Z hľadiska vlastných kapacít patríme medzi tri najväčšie podniky v krajine. Naša cena je kalkulovaná a reálna. Na zamyslenie sú možno ceny ostatných uchádzačov, “ uviedol Stoulil. Firma za posledný finančný rok dosiahla obrat 2,6 miliardy českých korún.

Šesť kilometrov dlhý úsek má zrýchliť cestovanie po štvrtom koridore do Českých Budějovíc, čaká ho kompletná modernizácia na štyri koľaje a vyššiu rýchlosť. Pre cestujúcich bude znamenať obmedzenie počas stavby, tá má trvať štyri roky.

Vyhlásenie novej súťaže SŽDC chystá v najbližších mesiacoch, práca chce začať na jar 2017.

Po minuloročnom investičnom rekorde tento rok SŽDC dá do modernizácie železnice podstatne menej peňazí. Niektoré firmy z odboru už preto ohlásili, že budú musieť prepúšťať.

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ