Štát by mal prehodnotiť zrušenie vyše 300 km železničných tratí

815
6
ZDIEĽAŤ

Bratislava 7. októbra (TASR) – Viac ako 300 kilometrov železničných tratí je na Slovensku málo využívaných a štát by mal prehodnotiť ich prípadné zrušenie. Konštatujú to vládni analytici v ďalšej správe vypracovanej v rámci projektu Hodnota za peniaze.

Väčšina, viac ako 234 km tratí slúži len pre nákladnú železničnú dopravu a osobné vlaky na nich nepremávajú. Ide však podľa analytikov o trate, ktorých prínosy sú minimálne desaťkrát nižšie ako náklady na ich financovanie. „Zo strategického pohľadu boli tieto trate navyše ohodnotené správou Výskumného ústavu dopravného (VÚD) ako jednoznačne neperspektívne,“ skonštatovali analytici v správe.
Na týchto tratiach totiž prešiel v roku 2015 vlak v priemere raz za dva dni. Podľa analytikov by tak pri ich zrušení mohol správca koľajníc Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) potenciálne ročne ušetriť na nákladoch 6 miliónov eur. „Pritom jednorazové náklady na likvidáciu týchto tratí môžu predstavovať podľa odhadov ŽSR maximálne 70 miliónov eur,“ vyčíslili analytici.

Navrhujú preto štátu detailne analyzovať komplexné dosahy prípadného zrušenia týchto tratí. Správa VÚD podľa nich navrhuje trate predať, a to prioritne vyšším územným celkom. Ak tie o ne nebudú mať záujem, tak na voľnom trhu. Až v prípade, ak sa nenájde žiadny záujemca, je potrebné podľa analytikov pristúpiť k likvidácii, čiže rozobratiu tratí, na čo bude potrebné nájsť zdroje.

Medzi trate s nízkym využitím však patrí podľa analytikov aj približne 91 km tratí, na ktorých premávajú osobné vlaky. Ide o trate z Banskej Štiavnice po Hronskú Dúbravu, z Brezničky po Kokavu nad Rimavicou, trať Brezno – Halny – Tisovec, tiež z Medzilaboriec po štátnu hranicu a trať z Kokavy nad Rimavicou po Utekáč.

Náklady ŽSR na osobokilometer sa na týchto tratiach podľa analytikov blížia k hodnote okolo jedného eura. Pre porovnanie, na hlavnej trati Bratislava – Púchov je náklad na prevádzku trate na osobokilometer menší ako deväť centov.

Ideálnym stavom by podľa analytikov bolo zabezpečiť vyššiu prepravu osôb vo vlakoch na úkor cestnej dopravy. Tým by sa znížili aj jednotkové náklady a znížil by sa tlak na zvyšovanie kapacity cestnej dopravy. „Alternatíva, teda zrušenie trate a zabezpečenie dopravy autobusmi môže byť výrazne lacnejšia, v prepočte na osobu environmentálne prijateľnejšia a pri optimalizácii počtu zastávok a zabezpečenia preferencie aj rýchlejšia alebo aspoň podobná,“ doplnili analytici v správe.

Štátu preto odporúčajú detailne analyzovať komplexné dosahy zastavenia dopravy na týchto tratiach a ich prípadné zrušenie. Potenciálna úspora nákladov v prípade zavretia tratí by predstavovala približne 2,6 milióna eur, pričom jednorazové náklady na ich odstránenie môžu podľa odhadov ŽSR dosiahnuť výšku maximálne 27,2 milióna eur.

6 KOMENTÁRE

  1. Len toľko, že keď sa robila analýza využitia trate Brezno Tisovec, tak výsledkom bolo zrušenie najviac využívaných spojov aby sa dosiahol želaný efekt a síce zrušenie trate. Všetky tie „analýzy“ sú len zastieracím manévrom. Inak túto informáciu mám priamo od pracovníčky, ktorá prieskum robila. Vaše závery tým pádom nie je možné považovať za dôveryhodné.

  2. Ignorujete fakty. Od osoby ktorá robila prieskum vyťaženosti trate Brezno Tisovec viem, že následne boli zrušené najvyťaženejšie spoje. V tomto štáte v ktorom sme dnes a denne svedkami obrovského plytvania nevieme ani udržať to čo naši dedovia vedeli vybudovať. A dokonca tie trate ani nenecháte aspoň na pokoji pre budúcnosť ale musíte ich i rozoberať. Autobusová lobby pracuje že? A to že EÚ do budúcna preferuje rozvoj železničnej ekologickejšej dopravy vám tiež nič nehovorí.

  3. A ešte otázka. Prečo premávajú autobusy paralelne s vlakmi. Trať Tisovec Brezno bude mať 30 novembra 120 rokov teda vlak tam určite chodil skôr ako autobusy. Ďaľšia otázka k váženým ekonómom zo Žiliny: Ako sa do ekonomiky autobusovej dopravy na spomínanom úseku premietnu náklady na generálnu rekonštrukciu cesty v úseku Bánovo Zbojská? Asi nijako lebo autobusová lobby potrebuje preukazovať o koľko je lacnejšia a preto sa do nej nepremietajú náklady na údržbu a výstavbu ciest a dialnic, zato do železničnej sa premietajú aj čísla topánok rušňovodičov. A ešte jedna otázka: to chcete rozoberať aj národnú technickú pamiatku zubačku Pohronská polhora Tisovec? A hovorí vám niečo pojem barbarstvo?!

  4. Je to veľmi jednoduché zatvoriť a odpísať železničné trate. Ale naozaj je to jediné vhodné riešenie? Nie je zmysluplnejšie zabezpečiť integrovanú dopravu cestujúcich. Raz a navždy spraviť poriadok, zrušiť súbežné jazdy autobusov a vlakov, stanoviť pre jednotlivé úseky nosný dopravný systém a k tomu prispôsobiť jednotlivé druhy dopravy a hlavne zabezpečiť časovú nadväznosť spojov, aby sa cestujúci mohli pohodlne dostať do práce a domov.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ