Rušeň 362 „Rýchle eso“

2039
0
ZDIEĽAŤ

Elektrický rušeň 362 je dvojsystémový podvozkový rušeň skriňového vyhotovenia s dvoma stanovišťami rušňovodiča na čelách. Vyrábal ho podnik Škoda Plzeň v roku 1990. Dvojpodvozkový, štvornápravový stroj, poháňaný štyrmi trakčnými motormi vznikol prestavbou radu 363, s ktorým je takmer zhodný.

R1

Prvý rušeň radu 362 vznikol v roku 1990, keď bol posledný kus série rušňov radu 363 pri výrobe osadený novým typom trakčných motorov a a prevodom pre maximálnu rýchlosť 140 km/h.  (Rada 363 má maximálnu rýchlosť 120 km/h). V podstate ide o kombináciu podvozku stroja 162 s nadstavbou a technikou radu 363.

Na slovenských rušňoch, ktoré sú dislokované v bratislavskom depe, boli v rokoch 1999 až 2002 menené len prevody so súkolím.

Stanoviste rusnovodica1

Zvýšením maximálnej rýchlosti na 140 km/h je určený predovšetkým na osobnú dopravu a vďaka dvojsystémovosti je použiteľný na všetkých elektrifikovaných tratiach na Slovensku a v Česku. Prestavbu rušňov urýchlilo zavádzanie vlakov kategórie EuroCity a InterCity na slovenských aj českých tratiach.

Usporiadanie náprav je Bo´Bo´. Trakčné napájacie napätie môže byť jednosmerné alebo jednofázové striedavé. Rušeň je určený pre výkony na elektrifikovaných tratiach, na ktorých sa stýkajú uvedené dva napájacie systémy.

Stanoviste rusnovodica2

Trakčné motory sa na oboch prúdových sústavách napájajú z pulzných meničov. Riadenie pulznými meničmi umožňuje plynulú reguláciu napätia a tým ťažnej sily a rýchlosti. Na zvýšenie adhézie a prevádzkovej spoľahlivosti sú silové obvody vybavené elektronickou protisklzovou ochranou ovládajúcou cudzie budenie trakčných motorov.

Strojovňa je od stanovíšť oddelená zvukovo izolovanými medzistenami. V jednej časti strechy je odnímateľný diel pre skriňu brzdových odporníkov s ventilátormi. Odnímateľné sú tiež predná a zadná časť strechy strojovne, aby bola umožnená montáž a demontáž vnútorného vybavenia strojovne. Vstup na strechu umožňuje otáčavý rebrík zo strojovne. V kabínach rušňa sa nachádzajú stanovišťa rušňovodiča. Na každom stanovišti je umiestnený pult s riadiacimi, kontrolnými a diagnostickými prístrojmi.

Strojovna1

Na Slovensku tieto rušne prevádzkuje výlučne štátny osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko na vozbu prevažne rýchlikov a vlakov vyššej kategórie na trati číslo 120 Bratislava – Žilina a na trati číslo 180 Žilina – Košice.

 

Základné technické údaje elektrického rušňa radu 362
Výrobca Škoda Plzeň
Usporiadanie náprav Bó Bó
Trakčný motor A1 4542 FiR
Najvyššia rýchlosť 140 km/h
Rozchod 1 435 mm
Napájacie napätie 3 kV=/25kV, 50 Hz
Trvalý výkon  3 480 kW/ 3 060 kW
Dĺžka rušňa cez nárazníky 16 800 mm
Priemer kolies 1 250 mm
Minimálny polomer oblúka 120 m
Trvalá ťažná sila 258 kN
Hmotnosť rušňa 86 ton

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ