Riaditeľ ČD: Rozvíjame všetko, čo môže prilákať zákazníkov

228
0
ZDIEĽAŤ

Nárast cestujúcich vo vlakoch, vyššie tržby z predaja lístkov alebo obhajoba medzinárodného ratingu od agentúry Moodys na investičnom stupni Baa2. To sú len niektoré z úspechov, ktoré český národný dopravca zaznamenal v minulom roku. Nielen o nich hovoril časopisom Železničář s predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom Českých dráh Pavlom Krtkom.

Máme za sebou rok 2017, v polroku sme mali ako skupina ČD zisk cez pol miliardy korún. Ako teda dopadne hospodárenie celého roka? Máte už predstavu?

Samozrejme, že výsledky sledujeme priebežne, takže predstavu máme veľmi presnú. Ako akciová spoločnosť s verejne obchodovateľnými dlhopismi ale musíme zverejňovať výsledky podľa pravidiel a najskôr ich musia dostať našu akcionári a veritelia. Takže si na čísla počkáme až do apríla 2018. Rovnako ako v prvom polroku sa však dobre vyvíjali tržby z prepravy cestujúcich a tiež kurzové zisky vďaka silnej českej korune budú mať pozitívny vplyv na celkový výsledok.

Takže počítate skôr s pozitívnou správou pre akcionárov a veriteľov?

Sme obchodná firma, ktorá má akcionárov, veriteľov, zamestnancov a tiež veľkú spoločenskú zodpovednosť. Sme povinní správať sa podľa toho. Takže s využitím jednej slávnej cimermanovskej hlášky musím odpovedať: „My nesmieme ani naznačovať.“ Na konci apríla všetko štandardne zverejníme.

Môžeme všeobecne zhodnotiť minulý rok z pohľadu fungovania firmy a významných udalostí?

Povedal by som, že za sebou máme pomerne úspešných dvanásť mesiacov. Obhájili sme medzinárodný rating od agentúry Moodys na investičnom stupni Baa2, vo vlakoch nám pribudlo cestujúcich, máme vyššie tržby z predaja cestovných lístkov a celkom pozitívny výhľad na rok 2018. Ak sa bude ekonomika vyvíjať stále tak dobre, očakávam, že by sme aj tento rok mohli tento trend udržať. Pochopiteľne tomu ideme naproti.

Ako? Čo sa pokúšate zlepšiť?

Hľadáme úspory v nákladoch, snažíme sa optimalizovať procesy tak, aby sme maximálne zefektívnili fungovanie, a zároveň rozvíjame všetko, čo môže prilákať zákazníkov a generovať ďalšie tržby. Inak to v obchodnej spoločnosti ani nejde. Príležitosti môžu byť všade.

Výrazne sa mení aj komunikácia Českých dráh voči verejnosti, je to tak?

Meníme firemné stereotypy a využívame moderné komunikačné kanály v podobe Facebooku, Twitteru, vlastné aplikácie pre smartfóny „Môj vlak“ a tak ďalej. Aktívne spolupracujeme s YouTubermi. Vypravili sme aj špeciálny youtuberský vlak. Mimochodom veľmi úspešný. Verím, že to vnímajú ako naši zákazníci, tak existujúci aj potenciálni zamestnanci.

Blíži sa rok 2019, keď sa skončí väčšina súčasných kontraktov na zabezpečovaní dopravy v rámci záväzkov verejnej služby. Sme na to už pripravení?

Vedieme obchodné rokovania s objednávateľmi, teda so všetkými štrnástimi krajmi a s ministerstvom dopravy. Každý región je iný, každý má iné potreby na zaistenie dopravnej obslužnosti. Zároveň sa snažíme upozorniť na to, že súťaženie na najnižšiu cenu má obrovské riziká. Môže zmiznúť množstvo služieb a garancie ich zosieťovania. Alebo ich následne bude platiť štát zvlášť, ale potom verejné rozpočty liberalizáciou neušetria. Práve naopak. Linka Praha – Ostrava je toho príkladom. A štvrtý železničný balík nám pritom dáva možnosť liberalizáciu riadne pripraviť. Povedať si dopredu, čo presne od súťaženia očakávame, aké služby a v akej kvalite bude víťaz zabezpečovať.

Nie je táto rétorika ovplyvnená tým, že České dráhy nebudú konkurencieschopné, pokiaľ ide o ponukovú cenu v súťažiach?

Štvrtý železničný balík EÚ určuje pravidlá otvorenia trhu. Cena je pritom len jedným z kritérií a musí zahŕňať variabilné náklady, ako sú mzdy vlakového personálu alebo trakčnú elektrinu, priame fixné náklady ako napríklad odpisy, ale tiež nepriame fixné náklady.

Čo si pod termínom nepriame fixné náklady máme predstaviť?

Je to napríklad prenájom a réžia pokladní na staniciach, náklady spojené s udržiavaním záložných vozidiel alebo zaistením bezpečnosti vo vlakoch. Pokiaľ budú musieť do svojich ponúk toto všetko zahrnúť všetci dopravcovia, potom budú České dráhy plne konkurencieschopné. Nie je skrátka možné, aby České dráhy išli do tendrov s komplexnou službou a súkromníci ponúkli len prepravu z bodu A do bodu B. Potom bude ich ponuková cena síce nízka, ale zase sa zatvoria všetky pokladne, čakárne a tak ďalej, ak vyhrajú.

Je pravda, že chce Európska komisia dohliadnuť na implementáciu 4. železničného balíka v rámci Českej republiky, ktorá je v tomto ohľade „priekopníkom“?

Áno, také hlasy som v Bruseli počul. Keď som o českých skúsenostiach hovoril na CERe (Spoločenstvo európskych železníc – pozn. red.) a na pôde Európskeho parlamentu, boli všetci dosť zaskočení. Pri príprave 4. železničného balíka nikto nepočítal s tým, že najnižšia cena sa môže stať „zaklínadlom“ a hlavným kritériom liberalizácie. To by totiž v konečnom dôsledku mohlo viesť k strate sieťovosti železničnej dopravy, množstva doplnkových služieb a navyše nikto z dopravcov nebude mať peniaze na obnovu vozidiel.

Súdiac podľa taktiky voči objednávateľom si s tým alternatívni dopravcovia hlavu nelámu. Pri ich súčasnom spôsobe podnikania na dráhe to aj chápem, ale zabezpečenie základnej dopravnej obslužnosti je niečo úplne iné. Je to komplexná služba siete, ktorú zabezpečujú jednotliví národní dopravcovia naprieč celou Európou. Ak to nebude podchytené v súťažných podkladoch tendrov, doteraz fungujúci systém verejnej železničnej dopravy sa rozpadne.

Spomenuli ste svoje zahraničné rokovania. Ako veľmi dôležité je komunikovať na európskej úrovni?

Je to moja priorita. České dráhy sa roky držali späť, čo sa nám vypomstilo. Neboli sme napríklad dosť aktívni pri príprave legislatívy, ktorú dnes musíme dodržiavať. O kampani vedenej proti nám alternatívnymi dopravcami v európskych inštitúciách ani nehovorím. To nás veľmi poškodilo, pretože náš názor pochopiteľne v Bruseli nepoznali. Dnes je to našťastie už inak. Ako člen CER Management Committee – vedenia Spoločenstva európskych železníc mám príležitosť o našich skúsenostiach hovoriť na širokom fóre. Jazdíme do Bruselu, kde prezentujeme náš pohľad na liberalizáciu, postavenie národných dopravcov, ale napríklad aj našu rodovú politiku a podobne. Trvalo to tri roky, ale myslím, že nás veľkí hráči, ako sú talianske, nemecké alebo francúzske dráhy, dnes vnímajú ako rovnocenného partnera.

Čo by ste popriali českému národnému dopravcovi do nového roka?

Aby bol rok 2018 aspoň tak úspešný ako ten predchádzajúci. Aby sme dokázali zabezpečiť prácu svojim zamestnancom a poskytovať lepšie služby svojim zákazníkom. Im všetkým chcem poďakovať za ich vernosť a priazeň, ktorú Českým dráham venujú. Veľmi si vážim ako našich zamestnancov, ktorí pracujú často nad rámec svojich bežných povinností, tak cestujúcich, bez ktorých by naša práca nemala zmysel.

Zdroj: Železničář

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.