Problém švajčiarskej pýchy: Najdlhší tunel bude pomalší, než plánovali

480
0
ZDIEĽAŤ

Gotthard 9. september (idnes.cz) – Švajčiarske štátne železnice SBB musia tri mesiace pred začatím pravidelnej prevádzky cez nový gotthardský tunel riešiť nepríjemný problém: testovacia prevádzka ukázala, že v ňom vlaky budú môcť jazdiť pomalšie, než sa plánovalo.

Na problém upozornil švajčiarsky denník Neue Zürcher Zeitung a ďalšie švajčiarske servery. Najdlhší tunel v Európe, ktorý má výrazne skrátiť čas jazdy medzi severom a juhom, je stavaný na rýchlosť 250 kilometrov za hodinu, expresy v ňom mali jazdiť dvojstovku.

Lenže počas letnej testovacej prevádzky Švajčiari zistili, že tak rýchlo vlaky jazdiť asi nebudú a že maximálna rýchlosť bude nižšia: 160-180 kilometrov za hodinu. Príčinou je vzduchový stĺpec, ktorý vlak pred sebou tlačí ako piest.

Ten by nebol až taký problém, keby jazdili v tuneli len osobné vlaky rovnakou rýchlosťou. Lenže v tuneli jazdia aj pomalšie nákladné vlaky, ktoré tvoria prekážku vzduchovému stĺpcu a spomaľujú osobné vlaky, idúce za nimi. Osobné vlaky potom totiž potrebujú viac sily na to, aby odpor vzduchu prekonali, a tak sa na plánovanú rýchlosť ani nedostanú.

To značne komplikuje celý cestovný poriadok, ktorý je nastavený na to, že rýchlosť v 57 kilometrov dlhom tuneli nebude nižšia ako plánovaná. Expresy tak nestihnú prejsť tunelom za plánovaných 19 minút.

Pre projektantov tunelov nejde o novú vec, pri plánovaní Gotthardského bázového tunela ale takýmto prípadným ťažkostiam nevenovali dostatočnú pozornosť.

V prípade Gotthardu navyše chceli ušetriť a tak urobili jednotlivé tubusy asi o desatinu užšie, než v prípade Lötschberského tunela, v ktorom vlaky môžu jazdiť až rýchlosťou 250 kilometrov za hodinu. Ten je však tiež o dvadsať kilometrov kratší. V tuneloch tiež chýbajú odvetrávacie štôlne, ktoré by vzduch odvádzali mimo tubus.

536025158-an-italian-train-makes-its-way-at-the-north-entrance-of-jpg-crop-promo-xlarge2

Pomalšia jazda pritom výrazne ovplyvňuje pripravený cestovný poriadok pre tunel, postavený na tradičnej švajčiarskej presnosti. Podľa neho by malo ísť tunelom každým smerom vždy päť vlakov. Krátko po sebe idú dva nákladné, medzi nimi je osobný a ďalšie dva nákladné. Osobný sa ale kvôli pomalším nákladným ocitne v „pasci“ a musí tiež spomaliť. To už nabúrava o niekoľko minút jazdnú dobu. Pri testovacích jazdách sa tak zistilo, že osobné vlaky idú o desať až dvadsať percent pomalšie. Ďalšie testy bežia tento týždeň, ak sa potvrdia zlé výsledky, budú musieť Švajčiari cestovné poriadky prepísať.

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ