Od otvorenia železničného tunela Simplon uplynie 110 rokov

179
0
ZDIEĽAŤ

Brig/Bratislava 18. mája (TASR) – Tunel Simplon, prechádzajúci cez Alpy a spájajúci Taliansko so Švajčiarskom otvorili pred 110 rokmi 19. mája 1906. V tom čase to bol najdlhší železničný tunel na svete (19.803 m) a prvenstvo stratil až v roku 1982, keď bol otvorený japonský tunel Daišimizu (22.200 m). Tunel Simplon patrí k najťažším orieškom, aký kedy lúskali technici.
Práce na výstavbe tunela začali v novembri 1898 súčasne vo švajčiarskom meste Brig a talianskom Iselle. K prerazeniu tunela došlo v januári 1905 a dňa 25. januára 1906 tunelom prešiel z Talianska do Švajčiarska prvý vlak s talianskym kráľom na palube.

Simplon_tunnel_F
Horský priechod Simplon bol od 13. storočia súčasťou obchodnej trasy, po ktorej prúdil tovar z juhu na sever Európy a naopak. Začiatkom 19. storočia tu dal Napoleon postaviť cestu, ktorá vystupuje až do výšky 2010 m.n.m. Po úspešnom vybudovaní kratších alpských tunelov prišlo rozhodnutie preraziť tunel aj pod priesmykom Simplon.
Vybratý variant tunela v úpätí kopca (704,2 m.n.m.) bol síce drahší, ale vylúčila sa nutnosť postaviť dlhé železničné nájazdové rampy vo väčšej výške. Výstavba tunela bola výzvou – nemecká firma Brandt, Brandau & Company prišla v inovatívnou technológiou, ktorú si vyžiadala hĺbka razenia a s tým súvisiaca (okrem iného) vysoká teplota vo vnútri. Súčasne sa razili dve tunelové telesá, (jeden v plnej šírke a jeden pomocný) razili sa postupne vedľa seba a vzájomne si zabezpečovali vetranie a premávku banských vláčikov. Tento projekt však nebol dokončený a v máji 1906 bol otvorený len jeden tubus tunela Simplon.

NEAT_LBT_engl
Počas razenia došlo k viacerým komplikáciám, napríklad k poruchám zememeračských prístrojov vplyvom gravitácie a ťažkým problémom sa ukázali aj priesaky horúcej spodnej vody, ktoré si v jednom prípade vynútili radikálny zásah – tradičné paženie tunela bolo nahradené 74 oceľovými rámami, každý mal hrúbku 50 cm. Práce niekedy prebiehali pri teplote až 49 stupňov Celzia. Obetí na životoch bolo 60 a tento počet bol označený súdobou tlačou ako nízky.
Ďalšie problémy, vrátane prvej svetovej vojny spôsobili, že druhý tubus tunela Simplon bol otvorený až v roku 1922.

(foto: wikipedia.org)

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ