Novým tunelom pri Plzni, najdlhším v ČR, prešiel prvý vlak s ľuďmi

193
0

Ejpovice 16. november (ČTK) – Novým tunelom pri Plzni, najdlhším v ČR, prešiel dnes o 08:20 prvý osobitný vlak s cestujúcimi. Už od štvrtka popoludnia, kedy prevádzku v novom južnom štvorkilometrovom tunely povolil český Dráhový úrad, tam mohli jazdiť nákladné vlaky.

Počas dňa tadiaľ začnú prechádzať všetky expresy, rýchliky a expresné vlaky v smere z Plzne do Prahy, od soboty potom tiež v opačnom smere na Prahu. Ejpovický tunel je súčasťou novej trate z Plzne do Rokycan, ktorá je na III. tranzitnom koridore Praha – Cheb.

ČTK to povedal Jiří Svoboda, generálny riaditeľ Správy železničnej dopravnej cesty (SŽDC), ktorá modernizácii trate za takmer 6,8 miliardy korún financovala.

Osobné vlaky začnú miestom prechádzať až 8. decembra, dokedy platí výluka a náhradnú dopravu medzi stanicami Plzeň a Rokycany zabezpečujú autobusy.

„Skúšobná prevádzka (trate) je povolený do 31. decembra 2019. Z dôvodu náročnosti kontrolného procesu boli kontroly rozložené do dvoch dní,“ uviedol hovorca Železničného úradu Martin Novák. Prvá časť v bola utorok 13. novembra, ďalšia časť prešla obhliadkou tento štvrtok. Severné tubus záverečná kontrolná prehliadka ešte len čaká.

Severnom tunelom budú podľa SŽDC jazdiť nákladné vlaky od 7. decembra, o deň neskôr potom súpravy s cestujúcimi a od 9. decembra, teda odo dňa platnosti nového cestovného poriadku, všetky vlaky oboma tunelovými rúrami.

Rýchliky môžu ísť tunelom rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu, ktorá je v dnešnej dobe na českej železnici najvyššia možná. „Smerovo je však trasovanie pre budúcu vysokorýchlostnú prevádzku, takže v ňom vlaky budú môcť jazdiť až 200 kilometrov za hodinu,“ uviedol pri prvej jazde vlaku s cestujúcimi Svoboda. Trasu z Plzne do Rokycan by mali zvládnuť za 11 minút, doteraz ju vlaky jazdili za 20 minút a autobus za asi 22 minút. U súprav s naklápacími skriňami bude jazdná doba ešte o minútu kratšie. Podľa Slobody modernizácia trate zvýšila tiež bezpečnosť, komfort pre cestujúcich aj požadovanú priepustnosť.

Doba cestovania rýchlikom medzi Plzňou a Prahou sa zníži na hodinu a 20 minút. Budú tak rýchlejšie ako autobusy z Plzne na Prahu-Florenc aj z Plzne na pražský Zličín a metrom do centra. Trať medzi Rokycanmi a Plzňou, ktorá sa skrátila o šesť kilometrov na 14 km, by mala podľa zástupcov oboch koncových miest využívať ešte viac ľudí.

Razenie južného tubusu tunela s dĺžkou 4150 metrov začala pri Kyšiciach vo februári 2015 a skončila pred Plzňou v júni 2016. Na severnom tubuse začal pracovať raziaci štít v septembri 2016 a skončil vlani v októbri. Koľajnice v tuneli sú v špeciálnych armovaných paneloch, ktoré umožnia prejazd záchranárom. Hlavnou výhodou pevnej jazdnej dráhy je vysoká životnosť, takmer bezúdržbová konštrukcia, nízka výška pre umiestnenie trakcie a oproti klasickému zvršku lepšie držanie polohy koľají. Po stranách vedú bezpečnostné chodníky, pod ktorými sú káble a suchovod pre prípad požiaru.

Celkové náklady trati vrátane výkupov pozemkov, projektov, náročného archeologického prieskumu aj nadpráce dosiahli 6,783 miliardy českých korún. Samotná stavba, na ktorú dá EÚ 3,52 miliardy korún, si vyžiadala vyše päť miliárd korún viac, z toho tunel zhltol necelú polovicu.

Akciu, ktorá sa začala pripravovať v roku 2002, zabezpečovali firmy Metrostav a Subterra. Jej dokončenie sa oneskorilo kvôli archeologickým nálezom v miestach tunela. Razenie vykonával 1800 tonový raziaci stroj nemeckej firmy Herrenknecht s priemerom reznej hlavy takmer desať metrov a dĺžkou stroja 110 metrov.

Na západnej časti III. koridoru, ktorý je súčasťou transeurópskej dopravnej siete (TEN-T), už sú hotové časti Plzeň – Cheb – štátna hranica, Beroun – Zbiroh, Zbiroh – Rokycany, Rokycany – Plzeň a prejazd Plzňou. Ako posledná sa pripravuje nová trasa Beroun – Praha s dvadsaťkilometrovým berounským tunelom. Cesta z Prahy do Plzne má po dokončení celej trate trvať 45 minút. „Zadal som zákazku SŽDC, aby urobili štúdiu a aby sa začal (tunel) projekčne riešiť,“ povedal koncom septembra ČTK minister dopravy Dan Ťok (za ANO). Lepší variant ako tunel podľa neho pri Berounke nie je.

Foto: wikipedia.org

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.