Nočné vlaky Českých dráh prerábajú čím ďalej viac, stratu dopláca štát

151
0
ZDIEĽAŤ

Praha 22. jún (idnes.cz) – Nočné vlaky do okolitých krajín Českým dráham vlani prerábali podstatne viac než v minulých rokoch. Aj napriek veľkej redukcii objednaných nočných spojov štát za ne zaplatil o polovicu navyše, v prepočte na kilometer dvakrát toľko.

Vyplýva to z výkazu skutočnej straty za rok 2015, ktorú České dráhy musia predkladať ministerstvu dopravy. Server iDNES.cz ho získal na základe žiadosti podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám.

Nočné spoje sú najrýchlejšie zdražujúcou položkou v zhruba štvormiliardovom rozpočte ministerstva dopravy na objednané vlaky ČD. Nočné vlaky podľa ČD vlani prerobili 124 miliónov českých korún, za každý prejdený kilometer 184 korún. To predstavuje medziročný nárast straty o 225 %. Objem objednaných vlakov pritom klesol o tretinu, predovšetkým kvôli zrušeniu nočného rýchliku Excelsior z Chebu do Košíc.

PAV63ad83_vec01

České dráhy tvrdia, že medziročne nie je možné náklady na nočné vlaky porovnávať, pretože ešte v roku 2014 jazdil spomínaný Excelsior. „Ale všeobecne pochopiteľne bojujeme o zákazníkov s konkurenciou, čo je logický dôsledok otvorenia trhu,“ povedal hovorca ČD Radek Joklík.

Za zvýšením straty môže byť aj nástup súkromnej konkurencie na tratiach na Slovensko, do Košíc začali jazdiť cez noc spoje RegioJetu aj Leo Expressu. ČD sa aj napriek číslam vo výkaze tento týždeň pochválili správou, že im rastie počet ľudí v autovlakoch, ktoré sú súčasťou nočných spojov.

Podľa výkazu strát jednotlivých liniek vlani klesla stratovosť na kilometer u necelej polovice rýchlikových liniek. Veľký pokles zaznamenala napríklad expresná linka medzi mestami Děčín, Praha, Brno a Břeclav. Tá sa stala už pre ČD najmenej stratovou trasou, predovšetkým vďaka nasadeniu railjetov a väčšiemu záujmu o cesty z Prahy do Berlína. Na každom kilometri tejto trasy spoločnosť prerobila 70 českých korún, priemerne vlani diaľkové vlaky prerábali na každom kilometri 129 korún.

České dráhy na tejto trase zaznamenali rast počtu cestujúcich nielen vďaka novým vlakom, ale aj skrátenej dobe jazdy: vlaky medzi Prahou a Brnom sa vlani časovo zrovnali s autobusmi, veľa ľudí navyše preferuje vlak kvôli prebiehajúcej modernizácii D1. Naopak zastávkové rýchliky medzi Prahou a Brnom cez Pardubice vlani stratu zvýšili.
Absolútne najviac peňazí išlo vlani na linku Ex2, čo sú vlaky EC / IC / Ex z Prahy do Žiliny cez Vsetín a do Zlína. Za ne štát vlani zaplatil 377 miliónov korún. Financovanie týchto vlakov dlhodobo kritizujú súkromníci, ktorým vadí súbeh s veľkou časťou trasy ich nedotovaných vlakov.

„Do vyšších nákladov sa premietli opravy vyšších stupňov na vozidlách, nasadenie lokomotív ZSSK 361 a s tým súvisiace trakčné odpočty a tiež rast osobných nákladov v súlade s rastom miezd,“ dodal Joklík.
Na post najstratovejších rýchlikov na kilometer sa vlani vrátili vlaky z Prahy do Rakovníka, kde každý prejdený kilometer vytvorí stratu 206 korún.

Koľko štát v ČR dopláca na vlakové linky

 

 
Číslo Linka Strata (mil. Kč) Strata (Kč/vlkm)
1 Praha – Ostrava – PL/SK 62,7 138,5
2 Praha – Zlín – SK 376,9 179,9
3 D – Ústí n.L. – Praha- Brno – A/SK 329,4 70,3
4 A/SK – Břeclav – Ostrava -PL 73,5 70,3
5 Praha – Ústí n.L. – Cheb 181,1 181,1
6 Praha – Plzeň – Cheb – D 347 139,2
7 Praha – Č. Budějovice – A 299,5 151,3
8 Brno – Ostrava – Bohumín 248,3 141,2
9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno/Jihlava 281,7 144,9
10 Praha – H.Králové – Letohrad – PL 242,9 153,6
11 Brno – Jihlava – Č. Budějovice – Plzeň 298 155,6
12 Brno – Olomouc – Šumperk/Jeseník 109,5 130,1
13 Brno – Břeclav – Olomouc 121 112
15 Ústí n. L. – Liberec 77,5 126
18 Praha – Olomouc – Vsetín/Luhačovice 251,7 135,7
19 Praha – Pardubice – Brno 188,1 123,5
20 Praha – Ústí n.L. – Děčín 107,2 107,2
21 Praha – Turnov – Tanvald 76 142,5
22 Kolín – Česká Lípa – Rumburk 69,9 124,5
23 Kolín – Ústí n.L. 83,2 110,4
24 Praha – Rakovník 65,7 206,5
26 Praha – Písek – Č. Budějovice 91 149,4
27 Ostrava – Krnov – Olomouc/Jeseník 96,2 149,4
28 Nočné spoje 124,2 184,6
29 Cheb – Pomezí n.O. – D 6,9 174,9
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

 

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ