Namiesto okien televízia. Česká firma plánuje vlaky bez výhľadu, cítia záujem v Číne

95
0
ZDIEĽAŤ

Praha 20. január (idnes.cz) – Na jej výrobky sa pozerajú denne desiatky tisíc cestujúcich vo vlakoch Českých dráh. Informačný systém v nových či modernizovaných vagónoch, ktorý ľuďom ukazuje meno nasledujúcej stanice či aktuálna rýchlosť vlaku, dodáva česká firma UniControls. S obrazovkami však má na železnici oveľa väčšie plány. Plánuje ich montovať namiesto okien.

Firma koncept takého vlaku predstavila prvýkrát vlani na železničnom veľtrhu InnoTrans. Na obrazovkách sa tam premietal obraz, ktorý cestujúci vidí z okna. Hoci sa nápad vývojárov firmy UniControls môže zdať šialený, podľa predsedu predstavenstva Antona Felbera má ekonomickú logiku. Okná a ich vyrezanie do karosérie vlaku totiž stoja zbytočne veľa peňazí.

„Chápeme, že pre to najmä u nás ešte asi nedozrela doba, aj keď na koridoroch kvôli početným protihlukovým stenám výhľad z okna rovnako skoro nie je,“ hovorí Felber. Napriek tomu predpokladá, že obrazovky nahradia okná relatívne skoro, možno už do piatich rokov.

„Myslím, že prvé takéto vlaky budú v Ázii, pravdepodobne v Číne. Nie sú toľko zviazaní konvenciami, „odhaduje šéf UniControls podľa reakcií návštevníkov veľtrhu. Práve u tých z Ázie totiž vzbudil nápad jeho firmy najväčší ohlas.

UniControls má s ázijskými zákazníkmi dlhoročné skúsenosti. Riadiace systémy dodáva do niektorých vlakov čínskej spoločnosti CRRC, najväčšieho výrobcu koľajových vozidiel na svete. O tej istej firme sa v Česku posledné mesiace intenzívne hovorí ako o záujemcovi o Škodu Transportation.

Do Číny sa spoločnosť UniControls dostala vďaka expanzii medzinárodného koncernu Alstom so sídlom vo Francúzsku, ktorému dodáva tzv. Gateway. Zjednodušene povedané ide o zariadenie, ktoré umožňuje komunikáciu medzi jednotlivými časťami vlaku. „Zariadenie sa vyrába tu, my ho tam vyvážame,“ vysvetľuje Felber.

UniControls je rýdzo českou firmou, ktorá patrí trom fyzickým osobám vrátane zakladateľa firmy. Výrobný závod a vlastné vývojové oddelenie má v Prahe-Strašniciach.

Firma prešla ťažším obdobím po roku 2010, keď pôvodní majitelia odišli do dôchodku a vo vedení firmy sa striedali rôzni najatí manažéri. Komplikovaná situácia sa vyriešila koncom roka 2015, kedy do čela nastúpil Antonín Felber. Ten na rozdiel od svojich predchodcov firmu dobre pozná, pracuje v nej prakticky od dokončenia vysokej školy.

Koľajové vozidlá v súčasnosti tvoria 70 percent produkcie firmy, zvyšok sú riadiace systémy pre priemysel, pričom firma je dlhodobo silná hlavne v plynárenstve. Na železnici chce však ešte viac zapojiť momentálne vyrábané informačné a riadiace systémy.

„Pre dopravcov je to zaujímavý komunikačný kanál, napríklad aj pokiaľ ide o reklamu. Zatiaľ ho ale nevyužívajú, „načrtáva Felber. Rovnako tak firma rozširuje svoje systémy napríklad o kamery a rýchly prenos dát. „Rušňovodič vďaka nim môže sledovať, čo sa deje napríklad v treťom vozni,“ uvádza Felber.

Príležitosť vidí šéf spoločnosti UniControls v krajinách bývalého Sovietskeho zväzu, najmä pokiaľ ide o metro. Výroba súprav pre celý východný blok v Mytišči mala podľa neho jednu výhodu – rovnaké vlaky jazdia dodnes vo viac ako pätnástich mestách.

ExpoMedia s.r.o.

Spoločnosť UniControls sa podieľala na modernizácii jednotiek pre trasy A aj B v Prahe, teraz preniká aj do ďalších súprav v bývalých sovietskych mestách. Aktuálne pracuje na projekte modernizácie vozňov metra v gruzínskom Tbilisi.

Ide o technológiu nadradeného riadenia súpravy doplnené automatickým vedením vlaku, ktoré čiastočne nahrádza prácu rušňovodiča. Namiesto neho preberá po uzatvorení dverí riadenie automatický systém, vďaka ktorému ide súprava plynulejšie.

UniControls predstavil na veľtrhu InnoTrans systém pre nadradené riadenie vlaku, multimediálny, telematický a kamerový systém, alebo koncept „vlaku bez okien“.

Aj preto firma UniControls uzatvorila dohodu s pražským dopravným podnikom, ktorý jej požičia svoju historickú súpravu metra na to, aby na nej mohla nový systém otestovať.

Ďalší rozvoj biznisu sa podniku ponúka vďaka plánovaným zmenám na českej železnici. Správa železničnej dopravnej cesty chce začať účtovať trakčné energiu viac podľa skutočnej spotreby, nie podľa vzorcov, ktoré značne znevýhodňujú nákladných dopravcov. „Dá sa očakávať, že dopyt po meracích zariadeniach na rušne tým v Českej republike výrazne stúpne,“ objasňuje Felber. Toto zariadenie je dnes v Európe úplne štandardné a UniControls ho dodáva napríklad fínskym či rakúskym železniciam.

Skupina UniControls zamestnáva približne 250 ľudí. Do skupiny patria taktiež výrobca rýchlomerov UniControls-Tramex a spoločnosť ZPA Industry, ktorá sa zaoberá dodávkou riadiacich systémov pre oblasť energetiky a chémie.

Okrem toho spoločnosť UniControls vybavila 53 rekonštruovaných osobných vozňov Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. informačným, multimediálnym, telematickým a kamerovým systémom UniTrack OMTS. Okrem zobrazovania dopravných informácií spojených s jazdou vlaku, umožňuje systém cestujúcim zobraziť na displejoch vo vysokom rozlíšení tiež multimédiá (obrázky, animácie, prezentačné a reklamné spoty). Systém ďalej podporuje informácie o trase vlaku, nadväzujúcich spojoch, aktuálnej rýchlosti, polohe vlaku na mapových podkladoch a dalšie.

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ