Najlepší nákup Českých dráh. Railjety oslavujú prvé veľké výročie

228
0
ZDIEĽAŤ

Praha 15. marec (iDnes.cz) – Okolo žiadneho iného nákupu vozňov Českých dráh nebolo nikdy toľko diskusií, ako pri obstaraní jednotiek Railjet. Necelé tri roky po prevzatí prvého vlaku sa ukazuje, že to bola veľmi výhodná transakcia aj pre České dráhy. Prvý ich Railjet oslávil tento týždeň významné výročie: najazdil už milión kilometrov.

 

České dráhy majú celkom sedem Railjetov, šesť ich je bežne v prevádzke, jedna súprava je záložná. Vychádza, keď má iná jednotka periodickú prehliadku, alebo v prípade neočakávaných situácií, kedy spravidla nahrádza súpravu Pendolino. Každý deň nabehne šestica jednotiek približne 7 400 kilometrov, na každú súpravu vychádza v priemere 1 230 km denne. Aj keď v Českej republike môže táto súprava ísť maximálnou rýchlosťou 160 km/h, pri rýchlostných skúškach v Rakúsku vlak prekonal rýchlosť 253 km/h.

„Tieto vlaky patria z flotily Českých dráh medzi najspoľahlivejšie. Za viac ako dva roky ich prevádzky pod hlavičkou národného dopravcu sa ešte nestalo, že by nejaký z Railjetov nebol pristavený na svoj vlak a bolo ho tak nutné nahradiť inou súpravou, „chváli rušne Miroslav Kupec, člen predstavenstva Českých dráh (ČD) zodpovedný za úsek techniky, servis a majetok.

To, čo sa môže zdať pre laika samozrejmosťou, nie je tak úplne bežné. Zvlášť posledný rok si prežívajú ČD veľké problémy s vlakmi iných výrobcov. Napríklad časť InterPanterov od Škody Transportation má vysokú poruchovosť, vozne modernizované v dcérskej firme Škody Pars Nova musia jazdiť do Nemecka s palubnými technikmi kvôli častým poruchám. Práve Škoda proti nákupu Railjetov najviac vystupovala, prišla narýchlo dokonca s vlakom, ktorý ho mal nahradiť.

Nákup Railjetov zamestnal aj Úrad pre ochranu hospodárskej súťaže, ktorý ČD najskôr za ich obstaranie potrestal. Súd ale verdikt zrušil. ČD kúpili síce vlaky bez súťaže, ale vlaky v skutočnosti vysúťažené boli: ČD pristúpili k veľkej zákazke rakúskych ÖBB na dodávku týchto jednotiek, ktoré vyberali zo štyroch ponúk.

ČD Railjety nasadzujú na trasu Praha- Brno- Viedeň- Graz. Pôvodné plány počítali s tým, že Railjetov bude dvakrát toľko a budú jazdiť aj na ramene do Budapešti, nákup ale zarazil vtedajší generálny riaditeľ dráh Dalibor Zelený menovaný za vedenia ministerstva dopravy Zdeňkom Žákom. Zmluvu na Railjety podpisoval ešte manažment bývalého šéfa ČD Petra Žaluda.

Dopravca nasadil Railjety v čase, keď začínali veľké problémy na D1 a pomohol tak výrazne navýšiť počty ľudí vo vlakoch medzi Prahou a Brnom. Na prevádzku vlakov na tejto trase štát stále dopláca, aj keď objem peňazí výrazne klesol. Koľko presne na Railjety, nemožno z verejne dostupných dát zistiť, objem úhrady je schovaný pod všetkými diaľkovými vlakmi na trase Děčín – Praha – Břeclav.

ČD si prevádzka Railjetov pochvaľujú aj po ekonomickej stránke. Podľa zápisnice z rokovania riadiaceho výboru ČD riešia spoločne s rakúskymi dráhami ÖBB ešte nové prídavné vlaky. „Projekt je úspešný a pritiahol ľudí k cestovaniu,“ hovorí podpredseda predstavenstva ČD Michal Štěpán.

Pôvodný podnikateľský plán počítal s tým, že peniaze za Railjety sa vráti do desiatich rokov. Teraz sa ale ukazuje, že odhady boli príliš konzervatívne a investícia sa vráti rýchlejšie. „Dá sa reálne predpokladať, že to bude zrejme najúspešnejší projekt Českých dráh v strednodobom horizonte,“ hovorí v zápise Radek Dvořák, riaditeľ kancelárie člena predstavenstva zodpovedného za osobnú dopravu.

„Skutočné plnenie ako hospodárskeho výsledku, tak prepravného výkonu je lepšie, ako sa očakávalo. Na základe známych skutočností bola návratnosť projektu uvažovaná v horizonte 10 rokov. To zatiaľ ohrozené nie je, „uvádza správa, ktorá súčasne upozorňuje na hrozbu v podobe vstupu konkurencie na trasu Praha – Brno. Na nej začal jazdiť od decembra RegioJet, s tromi pármi vlakov denne ale zatiaľ nie je príliš vážnou konkurenciou.

Railjety sú netrakčné jednotky, ktoré vyrába Siemens, môžu jazdiť rýchlosťou až 230 kilometrov za hodinu. Rakúske železnice ÖBB ich majú vo flotile už šesťdesiat. Rozsiahlu investíciu pociťujú Česi dvojakým spôsobom: časť rakúskych jednotiek do Česka zachádza a vďaka novým Railjetom rakúske dráhy predali stovky použitých vozňov na diaľkovú dopravu vo veľmi dobrom stave do Česka.

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ