Na preplnených tratiach nie je pre nákladnú dopravu miesto. Česká vláda plánuje postaviť nové koľajnice

666
0
ZDIEĽAŤ

Praha 13. február (ihned.cz) – Kamióny sa vlečú v nekonečných kolónach, a ich vodiči navyše nemajú kde odpočívať. Nákladné vlaky cez deň neprejdú preťaženými hlavnými traťami. Ťažká doprava je v Česku na hranici kolapsu. Česká vláda preto nedávno schválila skoro 140 stránkový dokument Koncepcia nákladnej dopravy pre obdobie rokov 2017 až 2023. Experti ministerstva dopravy sa v ňom snažia pomenovať, na aké ťažkosti v Česku preprava nákladov naráža a čo urobiť, aby mizerný stav ciest a železníc neobmedzoval ekonomiku v raste .

„Česká ekonomika má veľmi konkurencieschopné ťažké strojárstvo. To je ale priamo ohrozené neschopnosťou výrobky vyvážať a prepravovať,“ hovorí sa v dokumente.

Asi najkonkrétnejšie plány sa týkajú železnice. Napríklad kapitola s názvom Vyčerpaná kapacita pre nákladné vlaky na hlavných tratiach priznáva, že stav českých tratí je teraz kritický.

„S ohľadom na existujúce pravidlá prideľovania kapacity, keď je uprednostňovaná osobná doprava, dochádza na najvyťaženejších úsekoch k situáciám, kedy nie je možné nákladnými vlakmi plynulo prejsť,“ píšu autori.
To poznajú dobre hlavne strojvodcovia. „Trate sú preplnené, pre nákladné vlaky už neostáva miesto, tak chlapi z ČD Cargo jazdia hlavne po nociach. A keď sú nejaké výluky, musia aj na vedľajšie trate,“ povedal prezident Federácie strojvodcov ČR Jindřich Hlas.

Dokument spomína veľa dopravných uzlov, medzi nimi aj tie kľúčové v Pardubiciach a Českej Třebovej, ktoré by sa mali do roku 2022 dočkať modernejšej podoby. Na tratiach by zasa mali pribudnúť ďalšie koľajnice alebo by mali dostať lepšie technické vybavenie, prípadne byť elektrifikované. Účelom je samozrejme zrýchlenie a zväčšenie kapacity.

Známe sú väčšinou aj konkrétne termíny.

Napríklad úsek Veľký Osek – Choceň do roku 2025, Týniště nad Orlicí – Solnice (Kvasiny) do roku 2020, Kolín-Děčín do roku 2026 či spojenie s Bavorskom na trase Domažlice – Česká Kubice, štátne hranice do roku 2024. Navyše už beží oprava trate medzi Nymburkom a Mladou Boleslavou, ktorá má pokračovať do roku 2018.

Bez termínu je návrh vybudovať nové koľajnice pre diaľkovú dopravu medzi Chocni a Ústím nad Orlicí na hlavnom koridore medzi Prahou a Olomoucom, prepojenie ľavovobrežnej a pravobrežnej trate medzi Mělníkom a Lovosicami či vybudovanie nových dvojkoľajných úsekov na trati Plzeň-Domažlice.

Naopak len okrajovo je v dokumente spomenuté budovanie vysokorýchlostnej železničnej siete, ktorá zatiaľ v Česku úplne chýba a ktorej prvú koncepciu by mala vláda tento rok dostať na stôl na schválenie.

Ohľadom ciest je ako hlavná priorita pre nákladnú dopravu spomenuté dokončenie Pražského okruhu, diaľnice D35 v úseku medzi Opatovicami nad Labem a Mohelnicou, kde sa tento rok začne s archeologickým prieskumom. Ďalší rok by potom mala začať stavba prvého tridsaťkilometrového úseku Opatovice-Časy.

Zásadná má byť aj dostavba D3 do Českých Budějovíc a Dolného Dvořiště a dokončenie diaľnice D7 z Prahy do Chomutova.

Koncepcia zmieňuje aj nedostatok parkovacích miest pre kamióny, čo by malo Riaditeľstvo ciest a diaľnic napraviť do roku 2020.

Vzdialenejšia je budúcnosť nových veľkých prekladísk – terminálov, ktoré by kombinovali tri až štyri druhy dopravy (lodnú, cestnú, železničnú a leteckú). Koncepcia ich vznik predpokladá v Pardubiciach, Mělníku, Prahe, Lovosiciach a Ústí nad Labem v strednodobom horizonte.

Experti koncepcii vytýkajú de facto chýbajúci projekt vysokorýchlostných tratí (VRT) a absenciu rozpracovanejšieho systému výberu mýta.

„VRT by nákladnej doprave pomohli, odľahčili by terajšie trate. Vadí nám, že sa z nich robí chiméra, niečo, čo je nekonečne vzdialené. A mýto na viacerých úsekoch ciest by malo k prechodu na železnicu tiež motivovať,“ uviedol Petr Šlegr z Centra pre efektívnu dopravu.

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ