Historická jazda pripomenie 80. výročie trate Margecany-Červená Skala

211
0
ZDIEĽAŤ

Margecany 16. októbra (TASR) – Okrúhle 80. výročie železničnej trate Margecany – Červená Skala oslávili na železničnej trati nostalgickou jazdou. Na trase Košice – Margecany – Gelnica – Mníšek nad Hnilcom a späť dnes ráno o 08.15 h organizátori vypravili historické motorové vlaky.

Historická súprava červených „motoráčikov“ typu M 131, takzvaných Hurvínkov, vyštartovala z košickej hlavnej železničnej stanice. Po príchode do Margecian vlak pokračoval ďalej a prešiel aspoň časť jednej z najnáročnejších železničných tratí na Slovensku v úseku Margecany – Červená Skala. „Bola to najnákladnejšia a technicky najnáročnejšia stavba budovaná po prvej svetovej vojne v Československu. Do dnešných čias sa zachovali prakticky všetky pozemné stavby a trať je prevádzkovaná takmer v pôvodnej línii s výnimkou menších preložiek,“ uviedol železničný historik Jiří Kubáček.

Na trati, ktorej výstavbu poznačila hospodárska kríza, pracovalo 9700 robotníkov. Do prevádzky ju uviedli 26. júla 1936. Podľa Zuzany Lehotskej z Klubu historických koľajových vozidiel pri Rušňovom depe Haniska pri Košiciach trať preslávilo 281 mostov, ale aj špirálový tunel s viaduktom pri Telgárte.

Vlakom sa dnes účastníci previezli len v úseku Margecany – Mníšek nad Hnilcom, ktorý má však pre železničných nadšencov z Košíc symbolický význam. „Práve v tomto úseku bola totiž pôvodne vybudovaná úzkorozchodná železnica s rozchodom jeden meter, po ktorej premávali aj súčasné vagóny a parný rušeň Katka z Košickej detskej historickej železnice. Až neskôr bola trať prestavaná na normálny rozchod, čím sa vozidlá stali nepotrebnými a niektoré z nich sa dostali do Košíc na vtedajšiu Pioniersku železničku,“ spresnil riaditeľ detskej železnice Ľubomír Lehotský. Spiatočný historický vláčik z Margecian do Košíc odchádza o 18.05 h.

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ