Francúzsko posilňuje rýchlovlaky. Otvorili ďalších 300 kilometrov tratí LGV

224
0
ZDIEĽAŤ

Paríž 9. maerc (iDnes.cz) – Európska veľmoc vo vysokorýchlostných vlakoch ďalej rozširuje svoju sieť tratí, kde vlaky môžu jazdiť najmenej tristokilometrovou rýchlosťou. Od tohto týždňa jazdia vo Francúzsku vlaky po novom úseku Tours – Bordeaux.

Nové spojenie meria 302 kilometrov a vedie zo Saint-Avertin južne od mesta Tours do Ambares-et-Lagrave na sever od Bordeaux. Nové spojenie by malo zrýchliť cestu z Paríža do Bordeaux zo súčasných 3 hodiny a 12 minút na 2 hodiny a 4 minúty. Vlaky touto rýchlosťou budú jazdiť od júla. Rýchlostné trate majú vo Francúzsku skratku LGV.

Náklady na celý projekt dosiahli 9 miliárd eur, z toho samotná vysokorýchlostnú trať vyšla na 7,8 miliardy eur. Jeden kilometer trate tak vychádza na zhruba 700 miliónov českých korún. Zvyšok sumy išiel na zvýšenie kapacít staníc v Paríži a Bordeaux, 38 km prepojovacích tratí a riadiace centrá.

Zákazku na stavbu rýchlostnej trate LGV získalo konzorcium Lisea, v ktorom má podiel napríklad aj francúzsky koncern Vinci, ktorý vlastní v Česku jednu z najväčších stavebných firiem Eurovia. Časť trate je financovaná z jeho zdrojov a splácaná bude postupne, časť pokryla francúzska vláda a európske dotácie.

Štátny dopravca SNCF nasadí na trasu nové jednotky TGV Océane. Vlak môže ísť rýchlosťou až 320 kilometrov za hodinu. Do jednej súpravy sa zmestí až 556 cestujúcich, čo je o pätinu viac ako do existujúcich jednotiek. SNCF sľubuje cestujúcim lepší komfort a viac miesta. Koľko budú lístky stáť, ale zatiaľ nie je jasné, cenník ešte nezverejnili.

Nová rýchlotrať nahrádza trať, kde už doteraz jazdili na naše pomery rýchlovlaky: doteraz na nich jazdia súpravy maximálne dvojstovku. V Česku je stropom rýchlosť 160 kilometrov za hodinu.

 

Francúzi si tento rok užijú veľký boom rýchlych vlakov: počas roka sa otvorí ešte trať LGV medzi Le Mans a Rennes z Nîmes do Montpellieru. Tento rok začnú jazdiť rýchle vlaky aj kúsok za českými hranicami: v Nemecku sa otvára nové rýchle spojenie z Erfurtu do Norimbergu.

Vo Francúzsku je v prevádzke už vyše 2 400 kilometrov tratí s rýchlosťou vyše 300 kilometrov za hodinu, v pláne je výstavba ďalších 1 786 kilometrov.

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ