Čínske a európske superrýchliky konkurujú lietadlám, USA ušiel vlak

199
0

Praha 15.januára (iDnes.cz) – Cesta vlakom je na niektorých trasách v Ázii a v západnej Európe rovnako rýchla ako lietadlom. Vyplýva to z výskumu časopisu Advanced Transportation. Vývoju rýchlovlakov dominuje Čína, naopak nedostatočne ich potenciál využívajú Spojené štáty americké.

Platí to ale len pre cesty do tisíc kilometrov. Od tejto vzdialenosti totiž cestujúci preferujú leteckú dopravu. Podľa agentúry Bloomberg však nové technológie môžu túto hranicu v nasledujúcich rokoch a desaťročiach posunúť.

„Čas je pre konkurencieschopnosť jednotlivých druhov dopravy rozhodujúci,“ napísali vlani vedci z Univerzity Beihang v Pekingu a Univerzity v Južnej Floride, pričom sa opierali o európsku štúdiu z roku 2014.

Vstup vysokorýchlostnej železnice na trhy ovládané leteckými spoločnosťami ale nie vždy vedie k zníženiu počtu dostupných letov. Naopak existujú dôkazy, že na mnohých miestach cenovo dostupné lístky na vlak podnecujú nový dopyt po cestovaní, čo pomáha vlakom i lietadlám.

Najrýchlejší rast železničného priemyslu zažíva Čína, ktorá má najväčšiu vysokorýchlostnú sieť na svete. Z Pekingu do Šanghaja jazdí nový vysokorýchlostný vlak Fuxing, ktorého maximálna povolená rýchlosť dosahuje 351 kilometrov za hodinu. Vďaka tejto rýchlosti sa 1 247 kilometrov dlhá cesta skrátila na štyri hodiny a 28 minút. Podľa čínskej spravodajskej služby Xinhua vlaky na tejto trase každoročne využije približne 100 miliónov cestujúcich.

Japonské vysokorýchlostné vlaky jazdia rýchlosťou 320 kilometrov za hodinu, vďaka čomu trvá cesta z Tokia do Osaky – 500 km – len dve a pol hodiny. Na rovnakých trasách funguje aj letecká doprava, ktorá využíva Boeingy 767, 777 a 787. Let trvá približne hodinu. Pokiaľ ale započítame čas strávený na letisku a presun do centra mesta, nie je medzi leteckou a železničnou dopravou často žiadny časový rozdiel.

V roku 2015 vlaky v Číne prepravili 910 miliónov ľudí. Nie je prekvapením, že budúcnosť technológie vlakov je práve v najľudnatejšej krajine sveta. V Šanghaji funguje prvý Maglev vlak fungujúci na princípe magnetickej levitácie, ktorý môže ísť rýchlosťou až 430 kilometrov za hodinu. Tamojší inžinieri vyvíjajú aj vlak, ktoré by sa mohol pohybovať ohromujúcou rýchlosťou až 600 kilometrov za hodinu.

„Letecká doprava je síce ovplyvnená tou železničnou, ale na čínskom leteckom trhu nepozorujeme významné zníženie počtu cestujúcich v leteckej doprave. V skutočnosti záleží na konkrétnej trase,“ povedal profesor civilného a environmentálneho inžinierstva z Univerzity v Južnej Floride Yu Zhang.

Európsky vysokorýchlostný vlakový dopravca Eurostar, ktorý prevádzkuje trasu z Londýna do Paríža a Bruselu, vlani prepravil 10 miliónov cestujúcich. Železnica, ktorá bola spustená v novembri 1994, pritiahla hneď v nasledujúcom roku 2,9 milióna cestujúcich. Cestovné lístky od tej doby znateľne zlacneli. Zatiaľ čo predtým stál lístok 106 dolárov, dnešné sadzby Eurostar začínajú na 39 dolároch.

Najkonkurencieschopnejšia vysokorýchlostná železnica v Európe je na trase Paríž- Bordeaux. Od jej začiatku vzrástlo využitie železnice o 70 percent. „V novembri sme dosiahli 82 percentuálny podiel na trase Paríž-Bordeaux. Táto vysoká rýchlosť je prínosom pre všetkých zákazníkov, vrátane ľudí cestujúcich kvôli pracovným povinnostiam, ktorých počet sa v porovnaní s rokom 2016 zdvojnásobil,“ uviedla hovorkyňa SNCF Rachel Picardová.

Veľké letecké spoločnosti, medzi ktoré patrí napríklad Air France- KLM, prenechali prevádzku na kratších trasách lacnejším rivalom, ako sú Ryanair alebo EasyJet. „Spôsob, akým letecké spoločnosti premýšľajú o cestovaní na krátke vzdialenosti, sa zmenil,“ povedala Holly Reedová, výkonná riaditeľka spoločnosti Texas Central Partners, ktorá zháňa peniaze na vybudovanie trate medzi Dallasom a Houstonom.

Americká železničná sieť sa po sto rokoch zanedbávania viac podobá rozvojovému svetu než Číne alebo západnej Európe. Kým železniční dopravcovia v Ázii počítajú cestujúcich v stovkách miliónov, v USA ich bolo za rok 2016 len 31,3 milióna.

Najrýchlejší americký vlak Acela Express môže síce na koridore Boston- New York- Washington jazdiť rýchlosťou až 241 kilometrov za hodinu, ale len zriedka presiahne rýchlosť 161 kilometrov za hodinu.

Zdroj: iDnes.cz

Foto: wikipedia.org

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.