České dráhy a odborári vyhrali, miliardová štátna požičovňa vlakov nebude

133
0
ZDIEĽAŤ

Praha 18. január (idnes.cz) – Ministerstvo dopravy definitívne vzdalo plány na zriadenie firmy, ktorá by centrálne nakupovala nové vlaky a potom ich prenajímala dopravcom. Odpor proti požičovni mali najmä České dráhy a železniční odborári, ktorým sa podarilo pripomienkami presvedčiť aj niektoré ministerstvá.

Koniec plánu po pondelkovom rokovaní tripartity potvrdil iDNES.cz námestník ministra dopravy Ladislav Němec. Podľa neho z materiálu o otváraní železničného trhu, v ktorom bola aj požičovňa vlakov, zmizne sporný bod, ktorý počítal s využitím európskych dotácií na nákup vlakov pre diaľkové vlaky. „S ohľadom na záujem podporiť verejnú dopravu ponúkne tieto prostriedky krajom a to v súlade s vládou schváleným programom Zaobstaranie železničných koľajových vozidiel,“ povedal Němec.

Požičovňa mala priniesť zníženie nákladov na nákup vlakov, štátny dopravca sa ale obával, že sa stane len personálnou agentúrou. Biznis s prenájmom vlakov funguje v niektorých krajinách bežne v súkromnej sfére najmä pri nákladných dopravcoch. V Česku, kde mnoho nákupov nových vlakov Českých dráh končí pokutou od protimonopolného úradu, ale plán neprerazil.

Už v materiáli pre pondelkové rokovanie ministerstvo potvrdilo, že nenašlo zhodu s niektorými ministerstvami a nebolo schopné akceptovať ich pripomienky. Kritici požadovali predovšetkým dôkladnejšiu analýzu, prečo by mala požičovňa vôbec existovať.

Proti požičovni sa postavili napríklad úrad vlády (podpredseda vlády pre vedu, výskum a inovácie), ministerstvo poľnohospodárstva a Pardubický kraj. „Tieto tri úrady predložili pripomienky takmer doslovne totožného znenia,“ uviedlo ministerstvo dopravy vo svojej správe. Pripomienky sa navyše veľmi zhodovali s argumentáciou, ktorú proti požičovni mali České dráhy. Tie sú od začiatku proti.

Proti plánom bolo aj ministerstvo vnútra, ministerstvo priemyslu a obchodu, Liberecký kraj, Stredočeský kraj a Asociácia samostatných odborov, pod ktorú spadá Odborové združenie železničiarov.

Boj o požičovňu sa stal hrou o čas: jej štart počítal s európskymi dotáciami, a tak jej odporcovia súhlas podmienili spracovaním analýz, ktoré by odôvodňovali obstaranie vlakov štátom. To by ale zabralo ďalší čas a štátu by hrozilo, že o dotácie na vlaky príde úplne. Preto sa ministerstvo rozhodlo, že peniaze na vlaky nakoniec nechá krajom.

Niektoré kraje pritom proti požičovni nie sú. Napríklad Juhomoravský kraj už súťaž na vozidlá spustil a počíta s tým, že ich bude vlastniť tridsať rokov.

Pôvodný model počítal s tým, že by sa mohlo ušetriť hlavne na nákupe, doteraz totiž dopravcovia súťažia vlaky po malom počte jednotiek. To zahraničných výrobcov odrádza od časovo náročného aj finančne nákladného schvaľovania vozidiel v Česku, a v súťažiach tak v minulosti bola väčšinou len Škoda Transportation. Rozdrobenie peňazí na vlaky do krajov jej môže opäť nahrať.

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ